​✅ برای خرید نوشت‌افزار، اصول فرهنگی و اجتماعی خرید کردن را نیز رعایت کنیم
ایرانی بخرید ??

? خرید لوازم‌التحریر ایرانی علاوه‌بر اینکه به اقتصاد کشور کمک می‌کند و به این ترتیب آینده اقتصادی بهتری برای نسل جدید رقم می‌زند، باعث می‌شود شخصیت‌های کارتونی خارجی الگوی فرزندان ما نشوند. همچنین کودکان و نوجوانان یاد می‌گیرند که باید از همین سنین کودکی سهمی در رشد اقتصادی کشور داشته باشند.
? مراقب زرق و برق لوازم‌التحریر باشید!

امروزه رنگ‌ها و تنوع چشمگیر لوازم‌التحریر گاهی موجب خرید اضافه و درنتیجه اسراف می‌شود. برای اجتناب از اسراف، با لیستی که از قبل در خانه تهیه کرده‌اید، به خرید بروید. هنگام تهیه لیست نیز به اندازه‌ی همه سال تحصیلی خرید نکنید. مغازه‌های لوازم‌التحریر در طول سال تحصیلی نیز باز هستند!
? روحیه مصرف‌گرایی را پرورش ندهید

اگر فرزندتان لوازم‌التحریر، کیف یا لباس فرم مدرسه‌اش از سال تحصیلی گذشته سالم مانده است، صرفا برای نو شدن، دوباره خرید نکنید. با این کار علاوه بر اسراف و هدر دادن پول در شرایط اقتصاد مقاومتی، باعث پرورش روحیه مصرف‌گرایی در فرزندتان می‌شوید. در عوض می‌توانید پولی را که میخواستید صرف خرید وسایل بکنید، به فرزندان بدهید تا این نکته را به آنها آموزش دهید که اگر از وسایل خود به خوبی نگهداری کنند، می‌توانند پول‌های خود را پس‌انداز کرده یا در راه‌های بهتری خرج نمایند.
? کتاب‌های دست دو را دریابید

خرید کتاب‌های کمک‌آموزشی در مدارس، گاهی هزینه هنگفتی به خانواده‌ها وارد می‌کند. از کتاب‌فروشی‌هایی که کتاب‌های دست دوم می‌فروشند، یا سایت‌هایی که مردم وسایل دست دوم‌شان را در آنجا برای فروش میگذارند، غافل نشوید. بسیاری از این کتاب‌ها کاملا تمیز و قابل استفاده هستند و شما می‌توانید با قیمت خیلی کمتر، کتاب‌های کمک آموزشی و حتی دانشگاهی را از آن‌ها تهیه کنید.

❣️ Khamenei_Reyhaneh@

   دوشنبه 19 شهریور 1397نظر دهید »

​? استفاده از پول داخلی راهکار امام باقر علیه السلام برای دور زدن تهدید و تحریم ارزی
تا زمان عبدالملک مروان از پول های رایج رومی در سرزمین های اسلامی استفاده می شد و بعد از مدتی مسلمانان متوجه شدند در حاشیه آن ها نوشته شده است پدر پسر روح القدس و به دنبال پاک کردن این عبارات از پول های رومی بودند. خبر په پادشاه روم رسید و پادشاه روم بعد از نامه نگاری و مذاکره مکتوب و ارسال برخی هدایا قصد داشت که مسلمانان را از این تصمیم باز دارد.

بعد از مدتی جواب مثبتی از مسلمانان دریافت نشد و پادشاه روم تهدید کرد که بر پول ها دشنام به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خواهد نوشت و در این صورت دیگر عملا مسلمانان به دلیل این که نمی توانستند از پول خارجی استفاده کنند تحریم اقتصادی-سیاسی شده و ضربه سختی به آنان وارد می شد.

حاکم وقت از روح بن زنباع مشورت گرفت که در مقابل این مشکل چکار کند و او گفت تنها کسی که راه چاره را می داند امام باقر علیه السلام است.

به ناچار عبدالملک والی خود در مدینه را نزد امام فرستاد و دستور داد شرایط را جهت سفر امام به شام مهیا سازد.

سپس امام به شام رفت و خلیفه وقت که راهی جز مشورت گرفتن از امام باقر علیه السلام جهت فرار از تحریم روم را نداشت از ایشان مشورت گرفت.

امام نیز پیشنهاد چاپ پول داخلی و اسلامی را به او داد و حتی برخی ویژگی ها جهت جلوگیری از جعل پول داخلی را تذکر داد.

از خلیفه نیز خواست تا به مردم اعلام کند از این به بعد تنها با پول داخلی خرید و فروش کنند و استفاده کنندگان از ارز خارجی که پول رومی بود را مجازات کند تا با این کار پول داخلی به بازار وارد شده و استفاده از پول روم کاسته شود.

بعد از عملی کردن این کار به پادشان روم نامه نوشتند که حالا اگر دوست دارید تهدید خود را عملی کنید اما دیگر روم چنین تحریمی را عملیاتی نمی دید زیرا دیگر مسلمانان اصلا از ارز خارجی استفاده نمی کردند که تغییر آن تأثیری بر مردم داشته باشد.

? برگرفته از حياة الحيوان الكبرى - كمال الدين دميري - ج 1 ص 97 و أعيان الشيعة - السيد محسن الأمين - ج 1 ص 654

✅ masaf_ofogh

   چهارشنبه 31 مرداد 13971 نظر »

​? سفر به وقت تابستان

⁉️آیا می‌دانید چگونه می‌توانیم هزینه‌های سفر را کم و کم‌تر کنیم؟
❇️سفرکردن یکی از را‌ه‌های تجدید قوای جسمی و روحی‌ست و همانطور که می‌دانیم خداوند متعال نیز در قرآن به ما توصیه می‌کند که در زمین سفر کنیم. اما خیلی از ما تصور می‌کنیم سفر رفتن جز با صرف هزینه‌های گزاف ممکن نیست. بنابراین یا کلا قید مسافرت رفتن را می‌زنیم و حسرت می‌خوریم و یا اینکه به گونه‌ای سفر می‌رویم که تا ماه‌ها بعد از سفر درگیر هزینه‌های آن سفر هستیم. اما آیا تا به حال به عنوان خانم خانه ذهن خودتان را به چالش کشیده‌اید که چگونه می‌توانید یک سفر کم‌هزینه و شاد را مدیریت کنید و خانواده‌تان را به چنین سفری مهمان کنید؟ ما برخی از راه‌کارهای عملی چنین سفری را به شما یادآوری می‌کنیم:

❇️یک نقطه نزدیک را انتخاب کنید

به کمک سایت‌ها، گشت و گذار آنلاین داشته باشید و نزدیک‌ترین نقطه‌ای که امکان سفر برای خانواده شما در آن وجود دارد را انتخاب نمایید. به کمک هدف سفرتان، مقصد‌ها را غربال نمایید تا به گزینه‌های ایده‌آل نزدیک شوید. ممکن است هدف سفر شما طبیعت گردی، سفر به اماکن مذهبی و زیارتی و یا بازدید از شهرها و روستاهای تاریخی باشد. همه این‌ها می‌توانند انتخاب شما را هدف‌مند کنند.
❇️خوردنی‌های سفر را خودتان تامیین کنید

یک قابلمه کوچک و تابه و ادویه‌های اصلی را از آشپزخانه بردارید. مقداری روغن را در شیشه‌ای کوچک بریزید و چند پیمانه برنج. همه این‌ها می‌توانند نیاز خوراک شما را در سفر مرتفع سازند. با داشتن این امکانات می‌توانید از محصولات محلی هر منطقه خرید کنید و با دستپخت خوب خودتان، خانواده را از هزینه‌ی رستوران رفتن نجات بدهید. 
❇️به فکر یک محل اسکان کم‌هزینه باشید 

سفر کوتاه حتی برای دو روز هم احتیاج به محل اسکان ساده‌ای دارد. لازم نیست حتما به هتل‌ بروید. می‌توانید از امکانات اسکان در مدارس استفاده کنید و یا خانه‌های کم هزینه‌ روستایی اجاره کنید. حتی می‌توانید چند روز زندگی در چادرهای مسافرتی و در پارک‌ها را تجربه کنید. 
❇️مطالعه قبل از سفر داشته باشید

قبل از اینکه بار و بنه مخصوص خود را جمع آوری کنید، به ابعاد مختلفی که در مقصد وجود دارد بپردازید. همه‌ محل‌هایی که می‌شود از آن‌ها بازدید کرد، غذاهای محلی، آداب و رسوم خاص و… را بررسی و یادداشت کنید. این‌ها فرصت‌ها نابی هستند که می‌توانند برای فرزندان تجربه بدیع و جالبی باشند. حتی درباره پیشینه تاریخی، مذهبی و سیاسی شهر مطالعاتی داشته باشید و در طی مسیر آن‌ها را برای بچه‌ها و هم‌سفران‌تان بازگو کنید. 
❇️دسته جمعی به سفر بروید

یکی از راه‌های کم کردن هزینه‌های سفر این است که با چند خانواده به صورت دسته‌جمعی به مسافرت بروید. در این صورت هزینه‌ی خورد و خوراک و اسکان‌تان بین خانواده‌ها تقسیم می‌شود. اگر حلقه ارتباطی خوبی دارید؛ می توانید با دوستان یا اقوام خود سفر دسته‌جمعی خوبی را تجربه کنید. به خصوص اگر بخواهید سفرهایی مانند کمپ زدن در طبیعت را تجربه کنید با حضور افراد بیشتر احساس امنیت بیشتر هم خواهید داشت.

❣khamenei_reyhaneh@

کلیدواژه ها: تابستان, هزینه سفر
   سه شنبه 9 مرداد 1397نظر دهید »

​• به جای دکمه خارجی از قیطان استفاده کنید
حضرت آیت‌الله‌‌ مرعشی نجفی قدس سره از سجایای اخلاقی بی‌شماری برخوردار بوده‌اند از جمله می‌فرمودند: «من از روز اولی که خودم را شناختم و روی پای خودم ایستادم، از البسه خارجی استفاده نکرده‌ام» و تا آخر عمرشان هم همین طور بودند و می‌فرمودند: «این یک راه مبارزه با استعمار و استعمارگران است». حتی یک وقتی من هنوز کوچک بودم، خیاط آمد و به ایشان گفت: آقا دکمه از خارج می‌آید و برای قبا ناچاریم از آن استفاده کنیم، ایشان اجازه ندادند و مدتی در این فکر بودند که چه بکنند، بعد یکی گفت بعضی از خانم‌ها در خانه از این قیطان‌هایی که به لب عبا می‌دوزند، شبیه دگمه درست می‌کنند و شما می‌توانید این را به خیاط بدهید و لذا لباس‌های ایشان هیچ‌وقت دگمه نداشت و از همین قیطان‌هایی که در داخل تولید می‌شد استفاده می‌کردند. (عقیقی بخشایشی، فقهای نامدار شیعه، ص 566)
فرزند مرجع بزرگ جهان تشیع حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی قدس سره نقل می‌کند: «یکی از خصوصیات عملی آیت‌الله‌‌العظمی مرعشی نجفی این بوده که معظم‌له هیچ وقت از لباس‌های خارجی استفاده نکرده و این روش را مبارزه با استکبار می‌دانست و حتی موقعی که خیاط می‌خواست از دکمه خارجی برای لباس وی، استفاده کند، آقا اجازه نداد و از قیطان به جای دکمه در لباسش استفاده می‌کرد.
• 73 سال زندگی بدون جنس خارجی
مجاهد شهید حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی بافقی(ره)  که برخورد وی با هر گونه منکری در شهر مقدس قم و در شهر ری زبانزد خاص و عام است.
این مرد بزرگ در مدت 73 سال عمرش به‌هیچ‌وجه از جنس خارجی استفاده نکرد و جز لباس کرباس و قدک اصفهان و یزد نپوشید. حتی عمامه‌اش هم کرباس بود. ظروف چینی و بلور خارجی استفاده نکرد و در منزلش جز ظروف مسی و سفالین پیدا نمی‌شد. از خوراکی‌های خارج از وطن مانند: قند و شکر و نبات نیز استفاده ننمود.
آیت‌الله بهاءالدینی قدس سره که از دوستان مرحوم بافقی (ره)  بودند در این زمینه می‌فرمایند: در وطن‌خواهی، نظیر ایشان مثل این‌که کم باشد به جوری که در سر تا پای ایشان از متاع و کالاهای خارجی خبری نبود، از عمامه و قبا و پیراهن و عبا و کفش. در تمام ضیافت‌هایی که از اهل علم می‌کرد غیر از اجناس ایرانی چیزی مصرف نمی‌کرد. آن زمان هنوز بساط قند و چای در ایران دایر نشده بود و از خارج می‌آوردند او به جای قند و چای، خرمای جهرم بین طلبه‌ها تقسیم می‌کرد با این‌که افطاری‌های خیلی مفصل می‌داد از برنج و خورشت و این‌ها ولی چای نمی‌داد. می‌گفت پول ما نباید از مملکت خارج شود و در جیب خارجی‌ها برود. حقیقت وطن‌خواهی را ما در ایشان دیدیم. از اموالی که در اختیار ایشان بود حاضر نبود غیر از ایران در جای دیگری مصرف شود. (سیری در آفاق، ص265)
آیت‌الله اراکی (ره)  هم که شخصیت حاج شیخ را می‌شناخته و از زهد ایشان مطلع بودند می‌فرمایند: پیش از این‌که آیت‌الله حائری به قم بیایند حاج شیخ محمدتقی بافقی؟رح؟ در قم بود و ایشان شخص برجسته‌ای بود؛ اول زاهد دنیا بود؛ از فرق سر تا نوک پا همه‌اش کرباس بود… در خانه‌اش عوض قالی زیلو بود و کاسه‌ها همه گلی حتی قاشق‌هایش چوبی؛ و چنان مهر و دوستی با طلبه جماعت داشت که معروف بود طلبه‌ها سر و رازی که نمی‌خواهند به مادرشان بگویند به حاج شیخ محمدتقی می‌گویند. (مفاخر بافق، ص50)
آقای علی‌اصغر فقیهی نویسنده تاریخ مذهبی قم در این زمینه می‌گوید: منزل ایشان نزدیک منزل ما بود. من شاهد بودم ایشان اصلاً از اجناس خارجی استفاده نمی‏‌کرد. سر تا پا کرباس می‏‌پوشید. عبا، قبا و پیراهن از جنس کرباس بود. چایی ایرانی با خرما یا توت خشک می‏‌خورد. از سماور حلبی و فنجان و قوری گلی که همه ساخت قم بود استفاده می‏‌کرد. مطلقاً از اجناس خارجی استفاده نمی‏کرد. خوراکش بسیار ساده بود. نان دوغ و کشک. (مجله کوثر، ص79)
• شهید آیت‌الله مدرس
هر زمانی که ایرانی عبای بهتری درست کرد، من از همان عبا استفاده می‌کنم
درباره سیره عالم ربانی آیت‌الله مدرس قدس سره در استفاده از تولیدات داخلی آورده‌اند: این عالم بسیار مقید به مصرف تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی بودند؛ به ایشان ایراد می‌گیرند که چرا عبای کرباسی (نوعی پارچه درشت بافت و سنگین) می‌پوشید و عبای بهتری استفاده نمی‌کنید، ایشان می‌گویند هر زمانی که ایرانی عبای بهتری درست کرد، من از همان عبا استفاده می‌کنم؛ ایشان دیدگاهی اقتصادی داشتند که باید پای‌بند به قدرت اقتصادی خودمان باشیم و به‌هیچ عنوان به بیگانگان وابسته نباشیم؛ این موضوع در شرایط جامعه ما خیلی کاربرد دارد و باید تلاش کنیم که پیرو ایشان باشیم و سعی کنیم که کالای ایرانی استفاده کنیم و تولیدکنندگان هم کالاهای خوب و با کیفیتی را به مردم عرضه کنند که جای سؤال و شبهه نباشد.
حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی درباره شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس می‌فرمایند: «در آن وقت لباس کرباس ایشان زبانزد بود؛ کرباسی که باید از خود ایران باشد می‌پوشید.»


موضوعات: اقتصاد مقاومتی
   سه شنبه 2 مرداد 1397نظر دهید »

​? توجه ویژه به اقتصاد در شعار های ۱۰ سال اخیر، از جانب رهبر فرزانه انقلاب 

? 1397- حمایت از کالای ایرانی 
? 1396- اقتصاد مقاومتی؛ تولید اشتغال
? 1395- اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل
? 1394- دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی
? 1393- اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی
? 1392- حماسه سیاسی  و حماسه اقتصادی 
? 1391- تولید ملى حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى
? 1390- جهاد اقتصادی
? 1389- همت مضاعف و کار مضاعف
? 1388- حرکت به سوى اصلاح الگوى مصرف
 ? ofogh_howzah@

   یکشنبه 31 تیر 1397نظر دهید »

​رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از کارگران تصریح کردند: «در دولت مطرح کنید، اصرار کنید، پافشاری کنید که اشیایی که جزو مصارف دولتی است، مطلقاً از خارج نیاید… دولت تصمیم بگیرد در هیچ‌یک از چیزهایی که مصرف می‌کند، از قلم و کاغذ روی میز گرفته تا ساختمان‌سازی تا بقیه‌ چیزها، هر آن‌چه در داخل قابل تولید است، خودش را از خارج ممنوع کند، بر خودش حرام کند.» چنین سخنی اگرچه در مرتبه‌ اول امری اقتصادی می‌نماید اما با دقت در آن می‌توان دریافت که دارای مبانی فقهی و دینی نیز هست. حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، کارشناس مسائل فقهی، در گفتار زیر، مبانی فقهی این موضوع را مورد تبیین قرار داده است.
• استفاده از کالای داخلی از سه منظر فقهی
موضوع استفاده از «کالای داخلی»، بحث جدیدی نیست، اما گاهی اوقات بنا به ‌دلایلی، مثل توطئه‌های دشمنان علیه مسلمانان و کشورهای اسلامی، حساسیت نسبت به این موضوع بیشتر می‌شود. تجارت با غیرمسلمانان و کیفیت تعامل و خرید و فروش با آن‌ها، از دیرباز مطرح بوده است. روایاتی نیز در این باب وجود دارد. در فتاوای مراجع معظم تقلید گذشته و هم‌چنین در بحث‌های فنی حوزوی مندرج در کتب فقهی نیز سؤالات و به تبع آن استدلال‌هایی مطرح بوده است که آیا می‌توان از غیرمسلمانان کالایی خریداری کرد؟ آیا می‌توان به آن‌ها کالایی فروخت؟ آیا می‌توان کالای تولیدی آن‌ها را استفاده کرد؟
• دولت مصرف کالای خارجی را بر خود حرام کند
این سؤالات را به‌طور خلاصه می‌توان از سه منظر طهارت و نجاست کالاهای خریداری‌شده، حلیت و حرمت خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های خریداری‌شده، و جایز بودن کمک به غیرمسلمانان یا به تعبیر عام‌تر دشمنان اسلام، مطرح کرد.
به نظر می‌رسد در حال حاضر، موضوع سوم، موضوع مهم‌تری است و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. عنایت رهبر معظم انقلاب و بیانات ایشان در خصوص این موضوع و بحث تحریم‌ها نیز حائز اهمیت بودن آن را برای جامعه‌ ایرانی بیشتر کرده است.
از یک منظر می‌توان گفت که خرید از فرد غیرمسلمان کمک به آن شخص محسوب می‌شود، اما این مسئله‌ای فردی است. در مبادلات فردی مصلحت فرد، فروشنده یا خریدار در نظر گرفته می‌شود، اما فی‌نفسه لطمه‌ای به کسی وارد نمی‌شود؛ یعنی به مصالح مسلمین و جامعه‌ی اسلامی خدشه‌ای وارد نمی‌شود. این مورد را می‌توان مسائل فقهی «فردی» نامید. اما گاهی اوقات مسئله‌ای مربوط به فقه حکومتی است که امروزه در بحث‌ها به آن بسیار اشاره می‌شود. این بدان معناست که ممکن است مسئله‌ای در رابطه با فرد حکم خاص خودش را داشته باشد و در رابطه با کل جامعه، مصالح کشور و نظام اسلامی و مسلمانان، حکم دیگری را بطلبد. بنابراین گاهی اوقات ممکن است خرید و فروش‌ها در ارتباط با مصالح مسلمین حکم دیگری پیدا کنند.
امام خمینی قدس سره معتقدند که «اگر در روابط تجاری با اجانب، خوف آن باشد که به بازار مسلمانان صدمه‌ اقتصادی وارد شود و موجب اسارت اقتصادی و تجاری مسلمانان شود، قطع این‌گونه روابط واجب و این نحوه‌ تجارت حرام است.» این نکته‌ای است که حضرت آقا نیز بر آن تأکید فرموده‌اند که اگر مردم به اجناس خارجی توجه داشته باشند و کالای داخلی را خریداری نکنند، با این کار، به اقتصاد مملکت صدمه وارد کرده‌اند.
البته باید توجه داشت که خود «غیرمسلمانان» نیز چند دسته هستند: برخی از غیرمسلمانان اصطلاحاً «معاهد» هستند؛ یعنی در حال جنگ با مسلمانان نیستند و طبق عهد و پیمانی که با مسلمانان بسته‌اند، نزاعی ندارند و لطمه‌ای به آن‌ها نمی‌زنند. اما عده‌ای «محارب» هستند؛ یعنی واقعاً با مسلمانان و نظام اسلامی سر جنگ دارند و از آن‌جا که دفاع از کشور اسلامی و مسلمانان بر همه‌ی افراد واجب است، کیفیت این دفاع با توجه به نوع حمله متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات سیاسی و گاهی هم مانند الآن ماهیت اقتصادی دارد. یعنی در پاره‌ای مواقع دشمنان در فکر سلطه‌ اقتصادی هستند که یعنی می‌خواهند ضربه‌ی اقتصادی بزنند یا می‌خواهند در مسائل اقتصادی بر ایران مسلط شوند که بالطبع دفاع در این‌جا نیز واجب می‌شود.
• فتاوای امام خمینی قدس سره در مورد منع استفاده از کالای خارجی
در این مورد به چند مسئله از رساله‌ حضرت امام رحمت الله علیه اشاره می‌کنم که حضرت آقا نیز درباره‌ آن‌ها همان فتوا را داده‌اند؛ یعنی هر دو بزرگوار درباره‌ این مسائل، نظر یکسانی دارند. برای مثال، در مسئله‌ ۲۸۲۹ آمده است: «اگر به واسطه توسعه نفوذ سیاسی یا اقتصادی و تجاری اجانب، خوف آن باشد که تسلط بر بلاد مسلمین پیدا کنند، واجب است بر مسلمانان، دفاع به هر نحو که ممکن است، و قطع ایادی اجانب. چه عمال داخلی باشند، یا خارجی.»
مسئله‌ (۲۸۳۱) بعدی این است که «اگر در روابط تجاری با اجانب خوف آن است که به بازار مسلمین صدمه اقتصادی وارد شود و موجب اسارت تجاری و اقتصادی شود، واجب است قطع این‌گونه روابط و حرام است این نحو تجارت.» این نکته‌ای است که حضرت آقا نیز بر آن تأکید فرموده‌اند که اگر مشابه جنس خارجی، کالای داخلی وجود داشته باشد و مردم به اجناس خارجی توجه داشته باشند و کالای داخلی را خریداری نکنند، با این کار، به اقتصاد مملکت صدمه وارد کرده‌اند.
در مسئله‌ (۲۸۳۲) بعد آمده است «اگر عقد رابطه چه سیاسی و چه تجاری بین یکی از دول اسلامی و اجانب، مخالف مصلحت اسلام و مسلمانان باشد، جایز نیست این‌گونه رابطه و اگر دولتی اقدام به آن نمود، بر سایر دول اسلامی واجب است آن را الزام کنند به قطع رابطه، به هر نحو ممکن است.» برای مثال، طبق این کلان‌نگری حضرت امام قدس سره، حکومت‌ها و دولت‌ها مجاز به ایجاد رابطه با حکومت یا کشوری مثل رژیم صهیونیستی که رابطه‌ تجاری آن به اقتصاد مسلمانان ضربه می‌زند یا اصلاً در ‌حال جنگ با مسلمانان است، نخواهند بود. در واقع کشورهای دیگر موظف هستند از ایجاد چنین روابطی جلوگیری نمایند. بر اساس مفهوم این فتوا، می‌توان گفت امروزه که بسیاری از این دشمنان با یکدیگر متحد شده‌اند و ایران را تحریم کرده‌اند، کشورهای اسلامی و دولت‌های آن‌ها نیز باید با یکدیگر متحد باشند.
مسئله‌ (۲۸۳۴) بعدی این است که «روابط تجاری و سیاسی با بعض دول که آلت دست دول بزرگ جائر هستند از قبیل دولت اسرائیل، جایز نیست، و بر مسلمانان لازم است که به هر نحو ممکن است با این نحو روابط مخالفت کنند. و بازرگانانی که با اسرائیل و عمال اسرائیل روابط تجاری دارند، خائن به اسلام و مسلمانان و کمک کار به هدم احکام هستند، و بر مسلمانان لازم است با این خیانت‌کاران، چه دولت‌ها و چه تجار قطع رابطه کنند، و آن‌ها را ملزم کنند به توبه و ترک روابط با این نحو دولت‌ها.» توجه بفرمایید که نظر حضرت امام رحمت الله علیه، حضرت آقا و حتی بسیاری از مراجع تقلید در این موارد یکسان است.
نکته‌ دیگر درباره‌ ضربه زدن به اقتصاد مسلمانان است. گاهی اوقات استقبال عمومی مردم در کشور‌ی اسلامی از کالاهای خارجی به اقتصاد مسلمانان و اقتصاد آن کشور ضربه وارد می‌کند. به این دلیل، این امر از نظر فقهی و فتوایی حرام است.
ofogh_howzah@

   پنجشنبه 31 خرداد 1397نظر دهید »

​یکی از موارد تلاشهای علما و مفاخر ایران زمین برای تقویت تولیدات داخلی و نفی استفاده از اجناس خارجی، عهدنامه سیزده تن از علمای اصفهان است که در بخشهایی از آن آمده است:

«این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن الملک، متعهد و ملتزم شرعی شده ایم که:

اولاً- قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذ های دیگر بنویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی نویسیم.

ثانیاً- کفن اموات اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا دیگر پارچه های غیر ایرانی باشد، متعهد شده ایم بر آن میت، ما نماز نخوانیم.

ثالثاً- حرام نمی دانیم لباس های غیر ایرانی را، اما ما ملتزم شده ایم حتی المقدور بعداز این تاریخ لباس خود را از منسوج ایرانی بنماییم.»

به دنبال این قرار داد، علمای دیگر هم با صدور اعلامیه به آن پیوستند و این به گونه ای بود که دولت انگلستان را به عکس العمل واداشت و چارلز مارلینگ، کاردار سفارت انگلیس به میرزا حسن خان مشیرالدوله(وزیر امور خارجه ایران) در نامه ای نوشت:

«جناب مستطاب… از اصفهان به دوستدار اطلاع رسیده که در کار ترتیبی هستند که نگذارند استعداد اروپایی!!! به فروش برسد و به خریداران ایرانی که اهمیت دارند، اعلام کرده اند که به کلی ترک معامله نموده و به مهلت چهار ماهه محاسبات خود را با تجارت خانه های اروپایی قطع کنند. . . . چون مبلغ زیادی سرمایه ی انگلیسی در این کار است، اگر این کار غیر صحیح را بگذارند امتداد پیدا کند، به سرمایه مزبور خطر فاحش وارد خواهد آمد. از جناب مستطاب عالی خواهشمندم مقرر احکام لازمه به کارگزاران اصفهان صادر شود که از اقدامات فتنه انگیز این اشخاص فورا دارند!»
https://hawzah.net


موضوعات: اقتصاد مقاومتی
   سه شنبه 22 خرداد 1397نظر دهید »

​یکی از ابعاد مبازه علما با نفوذ اقتصادی و استعماری بیگانگان، تاسیس شرکت اسلامیه برای تولید کالاهای داخلی به منظور بی نیازی از مصرف کالاهای خارجی بود.

شرکت اسلامیه شرکتی سهامی عام و یکی از نخستین و مهمترین کارخانه هایی بودکه در دوران قاجار با هدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران و مقابله با وابستگی به خارج، با تلاش و حمایت اغلب بازرگانان و علمای اصفهان، کاشان و شیراز به ویژه آیت الله آقانجفی و آقا نورالله نجفی اصفهانی در فروردین ۱۲۷۸ شمسی تأسیس شد.

شرکت اسلامیه به سرعت با استقبال گسترده مردم در خرید سهام و همچنبن محصولات خود مواجه شد و به تدریج شعبه هایی در بسیاری شهرها و همینطور در خارج از ایران ایجاد کرد. این شرکت اولین تلاش در صنعت مدرن در ایران خصوصا در زمینه نساجی بود ولی به فعالیت صرافی نیز اشتغال داشت و یکی از زمینه های تاسیس بانک و بانکداری و سهام در ایران به شمار می رود.

علما که خود در راه اندازی و تدوین اساسنامه آن حضور داشتند در ادامه به تلاش جدی برای تحریم کالاهای ساخت خارج و استفاده از کالاهای ایرانی پرداختند.

سید جمال الدین واعظ اصفهانی از خطبای دوره مشروطه، کتابی به نام «لباس التقوی» در دفاع از راه اندازی این شرکت نوشت و علمایی همچون آیت الله سید کاظم یزدی صاحب عروه، آیت الله العظمی سید اسماعیل صدر عاملی، آیت الله شربیانی، میرزا محمد حسن مامقانی و ملا فتح الله اصفهانی بر آن مهر تایید زدند.

آخوند خراسانی (ره) در 1315 ق به دعوت تنی چند از علمای ایران، همراه با گروهی دیگر از مراجع تقلید فتواهایی در تحریم کالاهای خارجی و حمایت از کالاهای داخلی و به منظور رفع نیاز کشور به بیگانگان صادر نمود و در تأیید «شرکت اسلامیه»، علاوه بر خرید منسوجات آن، بر کتاب لباس التقوی، واعظ هم تقریظی نوشت: «بر مسلمان لازم است که لباس ذلت [تولید خارج] را از تن بیرون کنند و لباس عزت [ساخت داخل] را بپوشند.» همچنین در نامه ای به مظفرالدین شاه، او را به حمایت از این شرکت تحریض نمود.
https://hawzah.net


موضوعات: اقتصاد مقاومتی
   یکشنبه 20 خرداد 1397نظر دهید »

​میرزا تقی خان امیر کبیر صدر اعظم شهید ایران در دوره قاجار را باید از پیشگامان حمایت از تولیدات داخلی و کالاهای ایرانی دانست. امیر معتقد بود که ایران نباید بازار فروش کالاهای خارجی باشد. بلکه باید اساس اقتصادمملکت را بر تهیه این کالاها در داخل کشور مبتنی نمود. این کار احتیاج به سرمایه و کارگر فنی و مدیریت اصولی داشت و این هر سه عامل در ایران آن روز تا حدی موجود بود. اما مانع اساسی چنین تحولی یعنی جانشین ساختن تدریجی صنایع دستی متوسط با صنایع ماشینی. ضدیت صریح استعمار خارجی بود که امیرکبیر این عامل عمده را نیز خلع سلاح کرد.

میرزا تقی خان به منظور بسط صنایع. سرمایه کافی در اختیار اهل فن گذاشت و کارخانجات شکرریزی در ساری و ریسمان ریسی و چلوار بافی در تهران و حریر بافی در کاشان و سماور سازی و کالسکه سازی در اصفهان و تهران تاسیس کرد. وی با تشویق استادان در ایجاد مسنوجات و مصنوعات جدید و انجام اختراعات در این زمینه ها در اصفهان و کاشان اقدام به تاسیس کارخانه ها ماهوت سازی و دادن دستورات لازم در این خصوص به نماینده ایران در اتریش و صدور امریه ای مبنی بر ایجاد نمایشگاهی از محصولات صنعتی ایران در تهران کرد که همه اینها علامت درک صحیح امیر کبیر از قوانین درونی اقتصاد سرمایه داری که در جهت نابود ساختن صنایع یدی عمل میکرد، است. او عده زیادی از خبرگان و استادکاران را برای آشنایی با فنون و صنایع جدید به مسکو و پطرزبورگ فرستاد. اینها پس از بازگشت به ایران کاغذ گرخانه اصفهان. بلور سازی تهران و کارگاه های چدن ریزی و نساجی را در ساری بوجود آوردند.

از سوی دیگر در پرتو حمایت و هدایت امیر رشته هایی از صنایع دستی که قابلیت توسعه را داشتند چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت و مرغوبیت در راه تحولات اساسی افتادند. چنانکه شال های کرمانی معروف به شال امیری به چنان نفاستی از بافت و از لحاظ جنس رسید که از شال های کشمیری پیش افتاد و شال جوغان پشمین مازندران که به دستور امیر بجای ماهوت خارجی به لباس سربازان اختصاص یافت تولید وسیع و با ارزشی پیدا نمود.

امیرکبیر با توسعه و نفوذ سرمایه گذاری خارجی مخالف بود. زیرا او خوب می دانست که با سرمایه گذاری خارجی و اصولا نفوذ سرمایه خارجی به هر نحو در اقتصاد مملکت به منزله تملک تدریجی منافع اقتصادی و بازارهای تجارت داخلی است و سرانجام موجب اسارت و استعمار خواهد گردید. چنانکه بعدها همانطور هم شد. این ادراک صحیح از فرمانی استنباط می گردد که این مرد دانا و توانا در مورد استخراج معادن ایران صادر کرد و خارجیان را از مداخله در این مورد ممنوع نمود. اما افسوس که دشمنان، اجازه ندادند این فرزند لایق ایران زمین به اصلاحات خود و قطع دست بیگانگان از این خاک پاک ادامه دهد و در نهایت او را مظلومانه در حمام فین کاشان به شهادت رساندند.
https://hawzah.net


موضوعات: اقتصاد مقاومتی
   شنبه 19 خرداد 1397نظر دهید »

​درباره کریم خان زند نقل شده است که با وجود اهدای ظروف چینی از سوی نمایندگان انگلستان به او، کریم خان از همان ظروف مسی ساخت داخل کشور برای خوردن غذا استفاده می کرد. روزی یکی از بازرگانان به او گفت لایق خان این گونه ظروف چینی است، نه ظروف مسی. کریم خان زند با شنیدن این حرف بشقاب چینی را بر زمین زد و بشقاب تکه تکه شد. آن گاه بشقاب مس کاشان را خواست و بر زمین زد. بشقاب سالم ماند و کریم خان گفت: «سلاح مردم ایران این است و باید با همین ظروف مسی آشنا و به ساخته های کشور خود خرسند باشند تا تهیدست و درویش نشوند.»
https://hawzah.net

   پنجشنبه 17 خرداد 1397نظر دهید »

⛔️ رهبرانقلاب: دنبال مارک خارجی ندويد
 https://t.me/joinchat/AAAAADupWrY_EVEM-mvrBQ

   یکشنبه 12 فروردین 1397نظر دهید »

?بازخوانی بیانات رهبر انقلاب درباره ضرر استفاده از محصولات خارجی به کالای ایرانی

 

Khamenei_ir@

   چهارشنبه 8 فروردین 1397نظر دهید »
جستجو
حدیث
دوست قرآنی" href="http:/doostqurani.ir/">دوست قرآنی
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
اوقات شرعی




آمار
  • امروز: 226
  • دیروز: 200
  • 7 روز قبل: 1221
  • 1 ماه قبل: 7099
  • کل بازدیدها: 195409
موس
موتور جستجوی امین