« علم و فن ، بزرگترین دشمن بشرپروش انسان های خوش روحیه »

پرسش استاد مطهری: چرا نجف‌آباد این‌قدر طلبه دارد؟ تجربه‌ای خواندنی برای مبلغان دین

?در نجف‌آباد من با يک پيرمردی آشنا شدم به نام حاج شيخ احمد نجف‌آبادی. ما در قم می‌ديديم هيچ جا به اندازه نجف‌آباد اصفهان طلبه ندارد. چطور شده که اينها اين‌قدر طلبه دارند؟ به مردی در خود نجف‌آباد برخورد کردم. او جريان زندگی خودش را گفت و ما فهميديم که اين آقا شيخ احمد چه رمزی در اين نجف‌آباد به‌کار برده که اين‌گونه شده است.

?آن مرد می‌گفت روزی ما در باغمان مشغول زراعت بوديم ديديم يک آقايی به باغ آمد. کم‌کم ما را وادار کرد که درس بخوانيم. می‌رفت افرادی را آزمايش می‌کرد و در اين بين عنصرهای مستعد را پيدا می‌کرد. بعد جلسه تشکيل داد و در آن جلسه به اينها سواد می‌آموخت. کم‌کم اينها را بالا می‌آورد در حدی که از کتاب‌های عربی از قبيل‏ عروةالوثقی‏ و از کتاب‌های فارسی اخلاقی کاملا استفاده می‌کردند؛ و هيچ نمی‌گذاشت که اينها دست از کارشان بردارند.

?همين که اينها را خوب آماده کرد و واقعاً ساخت و به اينها يک معلومات حسابی داد که مسائل را خوب ياد گرفتند، گفت هرکدام از شما بايد جلسه تشکيل بدهيد. اينها را در اين شهر پخش کرد و باز هرکدامشان يک عده ديگر را مثل او پيدا کردند. نجف‌آباد به اين صورت درآمد که در هر گوشه‌ای از اين شهر جلسه‌ای بود و فردی مردم را اداره می‌کرد، کسی که از خود مردم بود و همان برنامه‏ او را اجرا می‌کرد و اين مرد واقعاً توانست يک تحولی در يک شهر به وجود بياورد.

?او به قدری آدم ساده‌زيستی بود و به قدری در تشريفات زندگی لاقيد بود که حيرت‌آور بود و کوشش می‌کرد خودش را با مردم يکی کند و توانست مردمی را حرکت بدهد. اين قضيه‏ برای من يک تجربه خيلی عينی بود که اگر کسی واقعاً در هر نقطه ای بخواهد، به شرط اينکه از خودش بگذرد، می‌تواند مردم خود را به حرکت درآورد.

 

? استاد مطهری٬ آشنایی با قرآن، ج۹، ص۱۶۶-۱۶۳ (با تلخیص)

 

#گزیده_کتاب
?کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»?
motahari_ir@

کلیدواژه ها: شهید مطهری, نجف آباد

موضوعات: شهید مطهری
   پنجشنبه 18 آبان 1396


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
حدیث
دوست قرآنی" href="http:/doostqurani.ir/">دوست قرآنی
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
اوقات شرعی




آمار
  • امروز: 73
  • دیروز: 50
  • 7 روز قبل: 1121
  • 1 ماه قبل: 6858
  • کل بازدیدها: 195097
موس
موتور جستجوی امین