? حیا، بالاترین خصلت نیک است
? شرح حدیثی از امام صادق علیهالسلام دربارهی جایگاه حیا توسط رهبر انقلاب
? بیانات در ابتدای درس خارج فقه ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
❣️ @Khamenei_Reyhaneh
❤ امام صادق علیه السلام
?کسی که ده مرتبه «یا الله» بگوید، به او خطاب شود:
لبیک بنده ی من!
حاجتت را بخواه تا اجابت کنم…?
?وسائل الشیعه، ج۷، ص۸۷
Hadith_negasht@
? پیامبر صلی الله علیه و آله
?اِذا اخَتَصَمَتْ هِیَ وَ زَوجُها فیالبَیتِ فَلَهُ فی کُلِّ زاویَهٍ مِن زوایَا البَیتِ شَیطانٌ یُصفِّقُ و یَقولُ: فَرَّحَ اللهُ مَن فَرَّحَنی!
? زمانی که زن با همسرش در منزل دعوا و مشاجره میکند (دقیقاً) در همان زمان در هر یک از زوایای منزل یک شیطان مشغول کف زدن و شادمانی است و میگوید: خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شاد و خوشحال کرده است!
? لئالیالأخبار،ج ۲،ص ۲۱۷
?❤️ harimemehr@
آقا امام باقر عليه السّلام فرمودند:
هر زنی که هفت روز شوهرش را خدمت کند، خداوند هفت در دوزخ را به روی او ببندد و هشت در بهشت را به رويش بگشايد، تا از هر در که خواهد وارد شود و فرمودند: هيچ زنی نيست که جرعه اي آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که اين عمل او برايش بهتر از يک سال باشد که روزهايش را روزه بگيرد و شبهايش را به عبادت سپری کند.
وسائل الشيعه، ج۱۴ ص۱۲۳
http://eitaa.com/joinchat/4013096962Cec30dd4d5a
?«حَوقَلَه» یا «لا حَول و لا قُوةَ إلّا بالله» یک ساختمان بزرگ در بیمارستان اسلامی است. حوقله گنجی از گنج های عرش الهی است و آثار بسیاری دارد که ما از آن غافلیم.?
❣ امام رضا (ع) فرمود:
?کسی که «لا حَول و لا قُوةَ إلّا بالله» را بگوید، خداوند هفتاد نوع بلا را از او دفع می کند که کمترینش همّ و غم است.?
? ثواب الأعمال، ص۱۶۲?
? راز درمان حوقله:
? درمان بودن حوقله در تسلیم نهفته است. معنای حوقله این است که می فرماید: «هیچ حرکت و هیچ نیرویی نیست، مگر به امر خداوند». گفتن حوقله م، به معنای کنار گذاشتن منیت و تسلیم شدن در برابر امر پروردگار است.?
? پیامبر اکرم (ص) می فرماید: .
?اگر بنده حوقله بگوید، امر خودش را به خداوند متعال واگذار کرده است و این بر خداست که کفایتش کند.?
? محاسن، ج۱، ص۴۲
? درمان بودن حوقله، در کمک گرفتن از نیروهای خیر جهان (ملائکه) نهفته است. روایتی می فرماید: انسانی که از منزل خارج شد و حوقله گفت، ملائکه می گویند که ما کمکت می کنیم.?
? قرب الأسناد،ص۶۶?
? درمان بودن حوقله، در تضعیف کردن نیروهای شر جهان (شیاطین) نهفته است. روایتی می فرماید: هر گاه از منزل خارج شدی، بگو:«بسم الله، توکلتُ علی الله، لا حَول و لاقوةَ الّا بِالله،[اگر این را بگویی]، ملائکه بر صورت شیاطین می کوبند و می گویند: این اسم خدا برده است، ایمان به خداوند متعال دارد و توکل بر خدا کرده است.☘
? کافی، ج۳، ص۴۷۲?
از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند:
✅ یوم الحسره، کدام روز است که خدا می فرماید: بترسان ایشان را از روز حسرت
.
? حضرت جواب دادند: آن روز قیامت است که حتی نیکوکاران هم حسرت می خوردند که چرا بیشتر نیکی نکردند.
✅ پرسیدند: آیا کسی هست که در آن روز حسرت نداشته باشد؟
? حضرت فرمودند: آری، کسی که در این دنیا مدام بر رسول خدا صلوات فرستاده باشد.
? ( وسائل الشیعه/ج7 )
❤️اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
❣ امام سجاد (علیه السلام):
?مردمانی که در زمان غیبت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند، از مردمان همه زمان ها برترند، زیرا خدایی که یادش بزرگ است به آنان خرد و فهم و شناختی ارزانی داشته است که غیبت امام برای آنان مانند حضور امام است.?
?بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۲
@Hadith_negasht
✍️ حضرت فاطمه سلاماللهعلیها از رسول خدا پرسید: ای پدر! کسی که نمازش را جدی نگیرد، دچار چه عذابی میشود؟ رسول خدا فرمود: ای فاطمه جان! هر کس نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را دچار پانزده بلا میکند.
❇️ در دنیا :
1️⃣ برکت از عمرش میرود.
2️⃣ برکت از رزقش میرود .
3️⃣ چهرهی نیکوکارانه را از دست میدهد.
4️⃣ کارهای خوبش بی پاداش میمانند.
5️⃣ دعایش به آسمان نمیرود.
6️⃣ از نیکوکاران به او خیری نمیرسد.
❇️در هنگام مرگ :
1️⃣ ذلیل از دنیا میرود.
2️⃣ در حال گرسنگی از دنیا میرود.
3️⃣ تشنه از دنیا خواهد رفت، حتی اگر آب تمام چشمههای دنیا را هم به او بدهند.
❇️در قبر :
1️⃣ خداوند فرشتهای برای عذاب در قبرش قرار میدهد.
2️⃣ قبرش برای او تنگ خواهد شد.
3️⃣ گرفتار تاریکی قبر خواهد شد.
❇️در قیامت :
1️⃣ خداوند به فرشتهای دستور میدهد که او را با صورت روی زمین بکشد تا دیگران تماشا کنند.
2️⃣ محاسبه اعمالش به سختی انجام میشود .
3️⃣ خدا به او نگاه مهربانانه نمیاندازد و همیشه در عذاب خواهد بود.
? بحار، ج80، ص21.
nejatazgonah@
? حضرت امام موسی کاظمعلیهالسلام
? فقیه واحدُ ینقَذُ یتیما من أیتامنا المُنقطعین عنّا و عن مُشاهَدَتنا بتعلیم ما هومحتاج الیه، أشَدُّ علی ابلیس من ألفْ عابدٍ، لِأنّ العابد همُّه ذاتُ نفسه فَقَطْ، و هذا همهّ مع ذات نَفْسه ذَواتُ عِبادالله.
? فقیهی که یتیمی از یتیمان (شیعیان) ما را که او را به ما دسترسی نیست و از دیدار ما محروم است، با آموختن آنچه نیاز دارد نجات بخشد بر ابلیس گرانتر از هزار عابد است، زیرا عابد تنها به خویش میپردازد، ولی چنان فقیهی، علاوه بر نجات خویش، در اندیشه نجات بندگان خدا نیز هست.
? بحارالأنوار(ط-بیروت)، ج6، ص133، ح32
? ofogh_howzah@
? امام باقر علیهالسلام
? طُوبی لِمَنْ اَدْرَکَ قائِمَ اَهْلِ بَیتی وَهُوَ یأتَمُّ بِهِ فی غَیْبَتِهِ قَبْلَ قِیامِهِ وَیَتَوَلّی اَوْلِیاءَهُ وَیُعادِی اَعْداءَهُ، ذلِکَ مِنْ رُفَقایی وَ ذَوِی مَوَدَّتی وَاَکْرَمُ اُمَّتی عَلَیّ یَوْمَالقِیامَةِ.
? خوشا بر احوال کسی که قائم اهلبیت مرا درک کرده و در غیبت و پیش از قیامش پیرو او باشد؛ دوستانش را دوست بدارد و با دشمنانش دشمن باشد؛ چنین کسی در روز قیامت، از رفقا و دوستان من و گرامیترین امت من خواهد بود.
? کمالالدین و تمامالنعمة/1/286
? ofogh_howzah@
✨﷽✨
?آثار تسبیحات حضرت زهرا (س) ?
?✨جلوگیری از تیره بختی
◆ امامصادق علیه السلام به من فرمود: ای ابوهارون، ما کودکان خود را همانگونه که به نماز فرمان میدهیم،به تسبیح حضرت زهرا(س) نیز امر میکنیم. پس بر این ذکر مداومت کن؛ زیرا هر بندهای بر آن مداومت کند، تیره بخت نمیشود.
?✨خشنودی خداوند، دوری کردن شیطان
◆ امام باقرعلیه السلام فرمود: هرکس تسبیح حضرت زهرا را بگوید،سپس طلب آمرزش کند، آمرزیده خواهد شد. این تسبیح به زبان یکصد مرتبه است، ولی در میزان عمل یک هزار تسبیح به حساب میآید و شیطان را دور و خداوند رحمان را خوشنود میسازد.»
?✨آمرزش گناهان
◆ امام صادق علیه السلام نیز به فضیلت تسبیح بعداز نمازهای واجب چنین اشاره کرد: « مَن سَبَحَ تَسبِیحَ فَاطِمَةَ ع قَبلَ أَن یَثنِیَ رِجلَیهِ مِن صَلَاتِهِ الفَرِیضَةِ غَفَرَ اللَهُ لَهُ ، هرکس بعداز نماز واجب تسبیحات حضرت زهرا(س) را بجا آورد قبل از اینکه پای راست را از بالای پای چپ بردارد، جمیع گناهانش آمرزیده میشود»
و در حدیثی دیگر فرمود: « مَن سَبَحَ تَسبِیحَ فَاطِمَةَ ع فَقَد ذَکَرَ اللَهَ الذِکرَ الکَثِیر ، کسی که تسبیح فاطمه زهرا(س) را بگوید خدا را به ذکر کثیر یاد کرده است.»
❤️ بعد از هر نماز ❤️
« اَللهُ اَکْبَر » ۳۴ بار
« اَلْحَمْدُلِلّٰه » ۳۳ بار
« سُبْحٰانَ الله » ۳۳ بار
┄┅─✵?✵─┅┄
harimemehr@
امام سجادعلیه سلام فرمودند:
مردم زمان ما ٦ طبقه اند:
شیر، گرگ، روباه، سگ، خوک و گوسفند.
? شیر: حكام جامعه هستند که مشغول جنگ قدرت هستند❗️
? گرگ: تجاري هستند که هنگام فروش، تعریف و هنگام خرید مذمت میکنند❗️
? روباه: متظاهرانی هستند که نان دين را ميخورند اما در باطن منافق هستند❗️
? خوک: دو جنسه ها و شهوترانان هستند که فقط دنبال شهوترانی هستند❗️
? سگ: بد زبانها هستند که مردم از ترس زبانشان به آنها احترام ميگذارند❗️
? گوسفند: مؤمنی حقيقي است - نه مومن نما - که پشمش را میچینند، گوشتش را میخورند و استخوانش را میشکنند.
⁉️بیچاره مومن میان یک جامعه مملو از حيوانات وحشي چه بكند؟!
? النصایح 253
@Hadith_negasht
☘️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند :
?زمستان بهار مؤمن است،از شب های طولانی اش برای شب زنده داری،و از روزهای کوتاهش برای روزه داری بهره می گیرد.
?وسائل الشیعه،ج7،ص302
Hadith_negasht@
? امام صادق علیه السلام فرمودند:
✍️ لايَنبَغي لِلمُؤمِنِ أن يَجلِسَ مَجلِسا يُعصَى اللّهُ فيهِ و لايَقدِرُ عَلى تَغييرِهِ؛
?شايسته نيست مؤمن در مجلسى بنشيند كه در آن گناه مى شود و او توانايى تغيير دادن آن را ندارد.
? كافى ، ج ۲ ، ص ۳۷۴
nejatazgonah@
? پیامبر (ص) می فرمودند بدگویی افراد را پیش من نکنید
? رهبرانقلاب: روایتی از پیامبر اکرم نقل شده که فرمود: «لایبلغنی احد منکم عن احد من اصحابی شیئا فانّی احبّ ان اخرج الیکم و انا سلیمالصّدر». پیش پیامبر میآمدند و از یکدیگر بدگویی میکردند و چیزهایی را دربارهی یکدیگر میگفتند؛ گاهی راست و گاهی هم خلاف واقع.
?️ پیامبر اکرم(ص) به مردم فرمودند: هیچکس دربارهی اصحابم به من چیزی نگوید. دایماً نزد من نیایید و از همدیگر بدگویی کنید.
?️ من مایلم وقتی که میان مردم ظاهر میشوم و به میان اصحاب خود میروم، «سلیمالصّدر» باشم؛ یعنی با سینهی صاف و پاک و بدون هیچگونه سابقه و بدبینی به میان مسلمانها بروم.
?️ این، سخنی از پیامبر و دستوری دربارهی مسلمانها نسبت به شخص آن حضرت است.
?️ ببینید چهقدر این رفتار رسول اکرم(ص) کمک میکند به اینکه مسلمانها احساس کنند که در جامعه و محیط اسلامی، باید بدون سوءظن و با خوشبینی با افراد برخورد کرد.
?️ در روایات داریم که وقتی حاکمیت با شر و فساد است، به هر چیزی سوءظن داشته باشید؛ اما وقتی حاکمیت با خیر و صلاح در جامعه است، سوءظنها را رها کنید، به یکدیگر حسنظن داشته باشید، حرفهای هم را با چشم قبول بنگرید و گوش کنید، بدیهای یکدیگر را نبینید و خوبیهای هم را مشاهده کنید. ۱۳۶۸/۰۷/۲۸
? Khamenei_ir@
امام صادق (ع) فرمود:
?هر كس كه خدا خير خواه او باشد محبت حسين (ع) و زيارتش را در دل او می اندازد؛ و هر كس كه خدا بدخواه او باشد كينه و خشم حسين (ع) و خشم زيارتش را در دل او می اندازد.
?وسائل الشيعه، ج 10، ص 388
Eitaa.com/Hadith_negasht
? استفاده از پول داخلی راهکار امام باقر علیه السلام برای دور زدن تهدید و تحریم ارزی
تا زمان عبدالملک مروان از پول های رایج رومی در سرزمین های اسلامی استفاده می شد و بعد از مدتی مسلمانان متوجه شدند در حاشیه آن ها نوشته شده است پدر پسر روح القدس و به دنبال پاک کردن این عبارات از پول های رومی بودند. خبر په پادشاه روم رسید و پادشاه روم بعد از نامه نگاری و مذاکره مکتوب و ارسال برخی هدایا قصد داشت که مسلمانان را از این تصمیم باز دارد.
بعد از مدتی جواب مثبتی از مسلمانان دریافت نشد و پادشاه روم تهدید کرد که بر پول ها دشنام به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خواهد نوشت و در این صورت دیگر عملا مسلمانان به دلیل این که نمی توانستند از پول خارجی استفاده کنند تحریم اقتصادی-سیاسی شده و ضربه سختی به آنان وارد می شد.
حاکم وقت از روح بن زنباع مشورت گرفت که در مقابل این مشکل چکار کند و او گفت تنها کسی که راه چاره را می داند امام باقر علیه السلام است.
به ناچار عبدالملک والی خود در مدینه را نزد امام فرستاد و دستور داد شرایط را جهت سفر امام به شام مهیا سازد.
سپس امام به شام رفت و خلیفه وقت که راهی جز مشورت گرفتن از امام باقر علیه السلام جهت فرار از تحریم روم را نداشت از ایشان مشورت گرفت.
امام نیز پیشنهاد چاپ پول داخلی و اسلامی را به او داد و حتی برخی ویژگی ها جهت جلوگیری از جعل پول داخلی را تذکر داد.
از خلیفه نیز خواست تا به مردم اعلام کند از این به بعد تنها با پول داخلی خرید و فروش کنند و استفاده کنندگان از ارز خارجی که پول رومی بود را مجازات کند تا با این کار پول داخلی به بازار وارد شده و استفاده از پول روم کاسته شود.
بعد از عملی کردن این کار به پادشان روم نامه نوشتند که حالا اگر دوست دارید تهدید خود را عملی کنید اما دیگر روم چنین تحریمی را عملیاتی نمی دید زیرا دیگر مسلمانان اصلا از ارز خارجی استفاده نمی کردند که تغییر آن تأثیری بر مردم داشته باشد.
? برگرفته از حياة الحيوان الكبرى - كمال الدين دميري - ج 1 ص 97 و أعيان الشيعة - السيد محسن الأمين - ج 1 ص 654
✅ masaf_ofogh
? پیامبر اکرم (ص) :
ما مِن يَومٍ أكثَرَ أن يُعتِقَ اللَّهُ فِيهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن يَومِ عَرَفَةَ
خداوند در هيچ روزي به اندازه روز عرفه ، بندگان را از آتش دوزخ نميرهاند
صحيح مسلم ، ج ۴ ، ص ۱۰۷ .
? پیامبر اکرم (ص) :
إنَّ اللَّهَ يُباهِي مَلائِكَتَهُ عَشِيَّةَ عَرَفةَ بِأهلِ عَرَفَةَ فَيَقولُ : اُنظُروا إلي عِبادي أتَوني شُعثاً غُبراً
خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه ميبالد و ميگويد: “بندگانم را بنگريد! ژوليده و غبار آلود ، نزد من آمدهاند
مسند أحمد ، ج ۲، ص ۲۲۴ .
? پیامبر اکرم (ص) :
أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ يَظُنُّ أنَّهُ لَن يُغفَرَ لَهُ
گناه كارترين فرد در عرفات كسي است كه از آنجا باز گردد در حالي كه گمان ميبرد آمرزيده نخواهد شد
بحار الأنوار ، ج ۹۹ ، ص ۲۴۸ .
? امام علی علیه السلام :
مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ
برخي از گناهان جز در عرفات بخشوده نميشوند
دعائم الاسلام ، ج ۱ ، ص ۲۹۴ .
? امام صادق علیه السلام :
تَخَيَّر لِنَفسِكَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد ، فإنَّهُ (يَومَ عَرَفَة) يَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ
هر چه ميخواهي براي خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است
التهذيب الأحكام ، ج ۵ ، ص ۱۸۲ .
Eitaa.com/Hadith_negasht
?یکى از اصحاب امام محمّد باقر علیه السلام که در کوفه ، مکتبِ قرآن داشت و زنان را نیز آموزش مى داد، روزى با یکى از زنان شاگرد خود شوخى لفظى کرد.
?پس از گذشت چند روزى از این جریان ، در مدینه منوّره به ملاقات آن حضرت آمد.
?و چون وارد منزل حضرت گردید، امام علیه السلام با تندى و خشم با او مواجه شد و فرمود: هر که در خلوت مرتکب گناهى شود، از عقاب و قهر خداوند متعال در امان نخواهد بود؛ و سپس افزود: به آن زن چه گفتى ؟
?آن شخص از روى شرمسارى و خجالت در حالت سکوت ، با دست هایش ، صورت خود را پوشاند؛ و آن گاه حضرت به او فرمود: دیگر چنین نکن و از کردار خویش توبه نما.
?خرایج راوندى : ج 2، ص 594، ح 5 اختیار معرفة الرجال : ص 173، ح 295.
nejatazgonah@
?از حضرت علی (ع ) روایت است که
قرائت ده سوره مانعی برای ده حالت است :
۱ - قرائت سوره حمد ← مانع از خشم و غضب خداوند،
۲ - قرائت سوره یس ← مانع عطش روز محشر،
۳ - قرائت سوره دخان ← مانع از هول روز قیامت،
۴ - قرائت سوره واقعه ← مانع از فقر و پریشانی،
۵ - قرائت سوره ملک ← مانع عذاب،
۶ - قرائت سوره کوثر ← مانع از خصومت و تسلط دشمنان،
۷ - قرائت سوره کافرون ← مانع از کفر در حال مرگ،
۸ - قرائت سوره اخلاص ← مانع نفاق است،
۹ - قرائت سوره فلق ← مانع از حسد حاسدین،
۱۰ - قرائت سوره ناس ← مانع قروض و وسوسه شیطان می باشد.
http://eitaa.com/joinchat
امام جواد(ع): كسى كه به خاطر پيروى از دلخواه تو، راه درست را بر تو پنهان دارد، بی گمان با تو دشمنى كرده است.
? أعلام الدين ص 309
Eitaa.com/Hadith_negasht
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
?چون پس از من زنا زياد شود، مرگ ناگهانى
زياد می شـــــود
?و چون كم فروشى كنند،خداوند آنان را به
قحطى و كمبود مبتلا مى گرداند
?و چون زكات ندهند، زمين بركات خود مانند
غلات و ميوه ها و معادن را از آنان دريغ مى دارد
?و چون در قضاوت ستم نمايند، بر ظلم و تجاوز
يكديگر را يارى كنند
?و چون عهد و پيمان ها را بشكنند، خداوند
دشمنشان را بر آنان مسلّط كند… .
?تحف العقول، ص 51
Eitaa.com/Hadith_negasht
?امام رضا علیه السلام
?أحسِنِ الظَّنَّ بِاللّه ِ فَإنَّ مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّه ِ كانَ اللّه ُ عِندَ ظَنِّهِ؛
?به خداوند خوش گمان باش ؛ زيرا هر كه به خدا خوش گمان است ، خدا با همان گمانى كه به خدا دارد ، با اوست.
?بحار الانوار، ج ۷۵،ص ۳۴۲
Eitaa.com/Hadith_negasht
? امام صادق علیهالسلام
? المتعلّم یحتاج الى رغبة و ارادة و فراغ و نسک و خشیة و حفظ و حزم
? دانشاندوز به شوق، اراده، فراغت، عبادت، ترس از خدا، مراقبت و آیندهنگرى نیاز دارد.
مصباحالشریعه/15
? ofogh_howzah@
✍️رسول خدا صلی الله علیه و آله شبی در خانه همسرشان امّ سلمه بود. نیمه شب از خواب برخاست و در گوشه تاریکی مشغول دعا و گریه زاری شد.
?امّ سلمه که جای رسول خدا صلی الله علیه و آله را در رختخوابش خالی دید، حرکت کرد تا ایشان را بیابد. متوجه شد رسول اکرم صلی الله علیه و آله در گوشه خانه، جای تاریکی ایستاده و دست به سوی آسمان بلند کرده اند. در حال گریه می فرمود:
خدایا! آن نعمت هایی که به من مرحمت نموده ای از من نگیر!
?مرا مورد شماتت دشمنان قرار مده و حاسدانم را بر من مسلط مگردان!
?خدایا! مرا به سوی آن بدیها و مکروه هایی که از آنها نجاتم داده ای برنگردان!
?خدایا! مرا هیچ وقت و هیچ آنی به خودم وامگذار و خودت مرا از همه چیز و از هر گونه آفتی نگهدار!
?در این هنگام، امّ سلمه در حالی که به شدت می گریست به جای خود برگشت. پیامبر صلی الله علیه و آله که صدای گریه ایشان را شنیدند به طرف وی رفتند و علت گریه را جویا شدند.
امّ سلمه گفت:
- یا رسول الله! گریه شما مرا گریان نموده است، چرا می گریید؟ وقتی شما با آن مقام و منزلت که نزد خدا دارید، این گونه از خدا می ترسید و از خدا می خواهید لحظه ای حتی به اندازه یک چشم به هم زدن به خودتان وانگذارد، پس وای بر احوال ما!
?رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
- چگونه نترسم و چطور گریه نکنم و از عاقبت خود هراسان نباشم و به خودم و به مقام و منزلتم خاطر جمع باشم، در حالی که حضرت یونس علیه السلام را خداوند لحظه ای به خود واگذاشت و آمد بر سرش آنچه نمی بایست!
?بحار، ج 16، ص 217.
nejatazgonah@
?اميرالمؤمنين علي عليه السلام
?اِحذَروُا ضِياعَ الأعمارِ فِيما لا يَبقى لَكُم فَفائِتُها لا يَعُودُ ؛
?از تباه كردن عمر در آنچه ماندگار نيست، بپرهيزيد، كه عمر رفته، باز نمى گردد .
?غررالحکم ،حدیث 2618
Eitaa.com/Hadith_negasht
◀️ بر اساس روایات، ائمه معصومین علیهم السلام توانایی سخن گفتن به زبان های دیگر را داشته اند و در خصوص مکالمات آنها به زبان های غیر عربی نیز روایات متعددی به دست ما رسیده است.
✅ اما یکی از جالب ترین این روایات داستان مکالمه امام هادی علیه السلام با یک تُرک زبان است:
✔️ ابوهاشم جعفری می گوید در مدینه بودم زمانی که “بغا” در زمان متوکل عباسی از آنجا می گذشت. امام هادی علیه السلام فرمودند: برویم و گروه “بغا” را ببینیم.
پس خارج شدیم و به تماشا ایستادیم. گروه از مقابل ما عبور می کرد و یک تُرک از مقابل ما می گذشت.
امام هادی علیه السلام به زبان تُرکی با او صحبت کرد. آن شخص از اسبش پایین آمد و سُم اسب امام را بوسید.
ابوهاشم می گوید: آن شخص را قسم دادم که امام به شما چه فرمود؟
پاسخ داد: آیا او پیامبر است؟!
گفتم نه پیامبر نیست.
مرد تُرک زبان گفت: او من را به نامی صدا زد که در کودکی من را به آن اسم میخواندند و هیچکس از این نام (در اینجا) با خبر نبود!
? اعلام الوری بأعلام الهدی شیخ طبرسی ج2 ص117، بحار الانوار ج50 ص 124 و ده ها کتب دیگر
✅ masaf_ofogh@
?امام باقر عليه السّلام فرمودند:
?إذا بلغ الغلام ثلاث سنين فقل له سبع مرات قل لا إله إلا الله ثم يترك حتى يبلغثلاث سنين و سبعة أشهر و عشرين يوما ثم يقال له قل محمد رسول الله سبع مرات و … .
➖➖?⚜??⚜?➖➖
?هنگامي که کودک به سه سالگي رسيد به او بگويند هفت مرتبه بگويد لا اله الّا الله (تا بياموزد)،
?در چهار سالگي به او بگويند که هفت مرتبه بگويد محمد رسول الله (تا ياد بگيرد)،
?در پنج سالگي رويش را به قبله متوجه كنند و به او بگويند كه سر به سجده بگذارد،
?در پايان شش سالگي ركوع و سجده صحيح را به او بياموزند
?و در هفت سالگي به طفل گفته شود: دست و رويت را بشوي
?و پس از آن به او گفته شود: نماز بخوان.
?مكارم الاخلاق، ص۱۱۵
harimemehr@
نوشتاري از حضرت آيةالله علامه سيدمرتضي عسکري(ره)
“صـلوات” در اسناد اهلسنت
فضيلت صلوات بر پيامبر و آل او(ص) 1 . در كنزالعمال از حسن از پيامبرخدا روايت كند كه فرمود: أكثروا الصّلاة علىّ، فإن صلاتكم علىَّ مغفرة لذنوبكم؛ صلوات بر من را بسيار كنيد؛ زيرا، صلوات شما بر من مايه آمرزش گناهانتان است.1 2 . نيز، از ابودرداء از رسولخدا(ص) است كه فرمود: من صلى علىّ حين يُصبح عشراً و حين يُمسى عشراً أدركته شفاعتى؛ كسى كه در هر صبح و شام ده بار بر …
فضيلت صلوات بر پيامبر و آل او(ص)
1 . در كنزالعمال از حسن از پيامبرخدا روايت كند كه فرمود: أكثروا الصّلاة علىّ، فإن صلاتكم علىَّ مغفرة لذنوبكم؛ صلوات بر من را بسيار كنيد؛ زيرا، صلوات شما بر من مايه آمرزش گناهانتان است.1
2 . نيز، از ابودرداء از رسولخدا(ص) است كه فرمود: من صلى علىّ حين يُصبح عشراً و حين يُمسى عشراً أدركته شفاعتى؛ كسى كه در هر صبح و شام ده بار بر من صلوات فرستد، شفاعت من او را فرا گيرد.2
3 . از سهل بنسعد آورده است: قَدِمَ رسولاللّه (صلىاللهعليهوآله) فإذا بأبىطلحة، فقام إليه فتلقّاه فقال: بأبى أنت و أمى يا رسولاللّه إنى لأرى السُّرور فى وجهك، قال(ص): “أتانى جبرئيل آنفاً فقال: يا محمد! من صلى عليك مرّةً كتبالله بها عشر حسنات و محى عنه عشر سيّئات و رفع له بها عشر درجات”؛ رسولخدا(ص) وارد شد كه ابوطلحه به سوى او شتافت و از او استقبال كرد و گفت: “پدر و مادرم فدايت اى رسولخدا! چهره شما را مسرور مىبينم.” فرمود: “جبرئيل به تازگى نزد من آمد و گفت: اى محمد! هركس يكبار بر تو صلوات فرستد، خداوند، ده حسنه پاداشش داده، ده سيئه و بدى را از او زدوده و ده درجه بالايش مىبرد.”3
4 . در صحيح مسلم، سنن ترمذى، سنن نسائى، مسند احمد و غير آن، از ابوهريره آمده است4 كه: رسولخدا(ص) فرمود: من صلى علىّ واحداً صلىالله عليه عشراً؛ هركس يك صلوات بر من فرستد، خداوند دهبار بر او صلوات فرستد.5
5. در كنزالعمال از عمار ياسر از رسولخدا(ص) روايت كند كه فرمود: إنالله أعطى ملكاً منالملائكة أسماعالخلق، فهو قائمٌ على قبرى إلى يومالقيامة لا يصلّى علىّ احدٌ صلاةً إلا سمّاه باسمه و اسم أبيه و قال: يا محمد صلّى عليك فلان بن فلان. و قد ضَمِنَ لى ربّى- تبارك و تعالى- أنه أردّ عليه بكلّ صلاةٍ عشراً؛
خداوند فرشتهاى از فرشتگان را به اندازه همه مردم شنوايى داده و او تا روز قيامت بر قبر من ايستاده است. هيچكس بر من صلواتى نمىفرستد مگر آنكه او را به نام و نام پدر معرفى كرده و گويد: اى محمد! فلانى پسر فلان بر تو صلوات فرستاد. پروردگار والاى من ضمانت كرده كه هر صلواتش را دهبار به او باز گردانم.6
6. در سنن ابوداود و ترمذى و نسائى و مسند احمد و مستدرك از فضالة بنعبيد آوردهاند كه گفت7: سمع رسولالله(ص) رجلاً يدعو فىالصَّلاة و لم يذكرالله عزّوجلّ و لميُصلّ علىالنّبى فقال رسولالله(ص): “عجّل هذا” ثم دعاه و قال له و لغيرهِ: إذا صلّى احدكم فليَبدأ بتحميدِالله والثّناءِ عليه ثم ليُصَلِّ علىالنّبى(ص) ثم ليدع بعد ما شاء؛ رسولخدا(ص) شنيدند مردى در نماز دعا مىكند، ولى نه خدا را ياد كرد و نه صلوات بر پيامبرخدا(ص) فرستاد. رسولاللّه(ص) فرمودند: “او شتاب كرد.” سپس وى را فرا خواندند و به او و ديگران فرمودند: “هرگاه يكى از شما نماز خواند، ابتدا حمد و ثناى الهى كند، سپس بر پيامبرخدا صلوات فرستد، پس از آن هرچه خواست، از خدا بخواهد.”8
7. از سعد ساعدى از رسولخدا(ص) آوردهاند كه فرمود: لاصلاة لمن لايصلّى علىالنّبى(ص)؛ نماز كسى كه بر پيامبر(ص) صلوات نفرستد، نماز نيست.9
8. از جابر از رسولخدا(ص) روايت كردهاند كه فرمود: من ذُكرت عنده فلميصلّ علىّ فقد شقى؛ كسى كه نام من نزد او برده شود و بر من صلوات نفرستد يقيناً ستم كرده است.10
9. از امام حسينبن على از رسولخدا(ص) روايت كردهاند كه فرمود: من ذُكرت عنده فخطئالصّلاة على خطئ طريق الجنّة؛ كسى كه نام من نزد او برده شود و صلوات بر مرا نديده انگارد، راه بهشت را نديده انگاشته است.11
10. در مسند احمد و سنن ترمذى و غير آن، از حسينبن على از رسولخدا(ص) روايت كردهاند كه فرمود: البخيل من ذُكرتُ عنده فلميصلّ علىّ؛ بخيل كسى است كه نام من نزد او برده شود و بر من صلوات نفرستد.12
چگونه بر پيامبر(ص) صلوات بفرستيم؟
1 . در كنزالعمال از امام علىبن ابىطالب(ع) روايت كند كه فرمود: قالوا يا رسولالله! و كيف نصلى عليك؟ قال: قولوا: أللّهم صل على محمد و آل محمد كما صلّيت على إبراهيم و آل إبراهيم إنّك حميدٌ مجيدٌ، و بارك على محمد و آل محمد كما باركت على إبراهيم و على آل إبراهيم إنك حميدٌ مجيدٌ؛ (اصحاب) گفتند: اى رسولخدا! چگونه بر شما صلوات فرستيم؟ فرمود: “بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم صلوات فرستادى، راستى را كه تو ستوده و والائى. و بر محمد و آل محمد فزونى بخش، همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم فزونى دادى، راستى را كه تو پسنديده و عظمائى.13
2. در صحيح مسلم، سنن ابوداود، ترمذى، نسائى، موطأ مالك، مسند احمد و سنن دارمى، از ابومسعود انصارى روايت كنند كه گفت: رسولخدا(ص) آمد و با ما در مجلس سعدبن عباده نشست. بشيربن سعد -ابونعمانبن بشير- به او گفت: اى رسولخدا! خداوند ما را فرمان داده تا بر شما صلوات فرستيم، چگونه بر شما صلوات فرستيم؟ راوى گويد: رسولخدا(ص) (به گونهاى) ساكت شد كه ما آرزو كرديم اى كاش او چنين سؤالى نكرده بود. سپس فرمود: “بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همانگونه كه بر ابراهيم صلوات فرستادى، و بر محمد و آل محمد فزونى بخش، همانگونه كه بر ابراهيم در جهانيان فزونى دادى. راستى را كه تو ستوده و والائى. سلام نيز همانگونه است كه دانستيد.”14
3. در صحيح بخارى، سنن نسائى و ابنماجه و مسند احمد از ابوسعيد خدرى روايت كنند كه گفت: قلت: يا رسولالله! هذا السّلام عليك قد عرفناه فكيف الصّلاة؟ قال: قولوا: أللّهم صل على محمد عبدك و رسولك كما صلّيت على إبراهيم، و بارك على محمد و آل محمد كما باركت على إبراهيم؛ گفتم اى رسولخدا! اين سلام بر شما بود، آنرا دانستيم، صلوات (بر شما) چگونه است؟ فرمود: بگوئيد: خداوندا بر محمد بنده و رسول خودت صلوات فرست، همانگونه كه بر ابراهيم صلوات فرستادى و بر محمد و آل محمد بركت و فزونى بخش، همانگونه كه بر ابراهيم بركت و فزونى دادى.15
4. در تفسير طبرى و سيوطى از ابنعباس آوردهاند: فقلنا أو قالوا: يا رسولالله! قد علمنا السّلام عليك فكيف الصّلاة عليك؟ فقال: “أللّهم صل على محمد و آل محمد كما صلّيت على إبراهيم و آل ابراهيم إنك حميدٌ مجيدٌ، و بارك على محمدٍ و على آل محمدٍ كما باركت على إبراهيم و آل ابراهيم إنك حميدٌ مجيدٌ؛ پس گفتيم-يا گفتند-: اى رسولخدا! سلام بر شما را دانستيم، صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: “خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم صلوات فرستادى، همانا تو ستوده و والائى، و بر محمد و آل محمد بركت و فزونى بخش، همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم بركت و فزونى دادى، راستى را كه تو پسنديده و والائى.”16
5. در سنن نسائى از زيدبن خارجه از رسولخدا(ص) روايت كند كه فرمود: صلّوا علىّ و اجتهدوا فىالدّعاء و قولوا: أللّهم صلِّ على محمدٍ و على آل محمدٍ و بارك على محمدٍ و آل محمدٍ كما باركتَ على إبراهيم و على آلِ إبراهيم إنّك حميدٌ مجيدٌ؛ بر من صلوات فرستيد و در دعا بكوشيد و بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، و بر محمد و آل محمد فزونى بخش. همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم فزونى دادى. راستى را كه تو ستوده و والائى.17
6. در سنن نسائى و مسند احمد از ابوطلحه روايت كنند كه گفت: قلنا: يا رسولالله! كيف الصّلاة عليك؟ قال: قولوا: أللّهم صل على محمد و آل محمد كما صلّيت على إبراهيم و آل ابراهيم إنّك حميدٌ مجيدٌ، و بارك على محمد و آل محمد كما باركت على إبراهيم و آل ابراهيم إنَّك حميدٌ مجيدٌ؛ گفتيم: اى رسولخدا! صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: “بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم صلوات فرستادى، راستى را كه تو ستوده و والائى و بر محمد و آل محمد بركت و فزونى بخش، همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم بركت و فزونى دادى، راستى را كه تو پسنديده و عظمائى.”
در روايت ديگرى چنين است: مردى نزد رسولخدا(ص) آمد و گفت: اى رسولخدا! چگونه بر شما صلوات فرستيم؟ فرمود: بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست. همانگونه كه بر ابراهيم صلوات فرستادى، راستى را كه تو ستوده و والائى و بر محمد و آل محمد بركت و فزونى بخش، همانگونه كه بر ابراهيم بركت و فزونى دادى، راستى را كه تو پسنديده و عظمائى.18
7. در كنزالعمال از طلحه روايت كنند كه گفت: قلنا: يا رسولالله! قد علمنا كيف السّلام عليك، فكيف الصَّلاة عليك؟ قال: قولوا: أللّهم صل على محمد و على آل محمد و بارك على محمد و آل محمد كما صلّيت و باركت على إبراهيم و على آل ابراهيم إنّك حميدٌ مجيدٌ؛ گفتيم: اى رسولخدا! چگونگى سلام بر شما را دانستيم، صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: “بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست و بر محمد و آل محمد بركت و فزونى بخش، همانگونه كه بر ابراهيم و بر آل ابراهيم صلوات فرستادى و بركت و فزونى بخشيدى، راستى را كه تو ستوده و والائى.”19
8. در صحيح بخارى و مسلم، سنن ابوداود و دارمى و نسائى و ترمذى و ابنماجه، مسند احمد، تفسير طبرى و سيوطى از كعبابن عجزه روايت كنند كه گفت: كنت جالساً عندالنّبى(ص) إذ جاء رجل فقال: قد علمنا كيف نسلّم عليك يا رسولالله فكيف نصلّى عليك؟ قال: قولوا: أللّهم صل على محمد و على آل محمد كما صلّيت على إبراهيم و على آل ابراهيم إنّك حميدٌ مجيدٌ، و بارك على محمد و على آل محمد كما باركت على إبراهيم و على آل ابراهيم إنّك حميدٌ مجيدٌ؛ نزد پيامبرخدا(ص) نشسته بودم كه مردى آمد و گفت: اى رسولخدا! ما چگونه سلام كردن بر شما را دانستيم، چگونه بر شما صلوات فرستيم؟ فرمود: بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم صلوات فرستادى، راستى را كه تو پسنديده و والائى.
خداوندا بر محمد و آل محمد بركت و فزونى بخش، همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم بركت و فزونى دادى، راستى را كه تو ستوده و عظمائى.20
9. در مسند احمد و درالمنثور سيوطى از بردهخزاعى از رسولخدا(ص) روايت كنند كه فرمود: قولوا: أللّهم اجعل صلواتك و رحمتك و بركاتك على محمد و على آل محمد كما جعلتها على إبراهيم إنّك حميدٌ مجيدٌ؛ بگوئيد: خداوندا صلوات و رحمت و بركاتت را بر محمد و آل محمد ارزانى بخش، همانگونه كه آنها را بر ابراهيم ارزانى داشتى، راستى را كه تو ستوده و والائى.21
10. در كنزالعمال از محمدبن عبداللّه بن زيد از رسولخدا(ص) روايت كند كه فرمود: قولوا: أللّهم صل على محمد و على آل محمد كما صلّيت على إبراهيم و بارك على محمد و على آل محمد كما باركت على إبراهيم فى العالمين إنّك حميدٌ مجيدٌ، والسّلام كما علمتم؛ بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همانگونه كه بر ابراهيم صلوات فرستادى، و بر محمد و آل محمد بركت و فزونى بخش، همانگونه كه بر ابراهيم در جهانيان بركت و فزونى دادى، راستى را كه تو ستوده و والائى. سلام نيز همانگونه است كه دانستيد.22
11. طبرى و سيوطى از ابراهيم در ذيل آيه شريفه: “إن الله و ملائكته…” آوردهاند كه: قالوا يا رسولالله! هذا السّلام قد عرفناه، فكيفالصّلاة عليك؟ فقال: قولوا: أللّهم صل على محمد عبدك و رسولك و أهلبيته كما صلّيت على إبراهيم إنّك حميدٌ مجيدٌ؛ گفتند: اى رسولخدا! اين سلام را دانستيم، صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: “بگوئيد: خداوندا بر محمد بنده و رسولت و اهل بيت او صلوات فرست، همانگونه كه بر ابراهيم صلوات فرستادى، راستى را كه تو ستوده و والائى.23
12. در كنزالعمال از عايشه روايت كند كه گفت: قال اصحاب النبى(ص): يا رسولالله أمِرنا أن نكثر الصّلاة عليك فى اللّيلةالغراء و اليومالأزهر و أحبّ ما صلّينا عليك كما تُحبّ، قال: “قولوا: أللّهم صل على محمد و على آل محمد كما صلّيت على إبراهيم و آل إبراهيم، وارحم محمداً و آل محمد كما رحمة إبراهيم و آل إبراهيم، و بارك على محمد و آل محمد كما باركت على إبراهيم و آل إبراهيم إنّك حميدٌ مجيدٌ، و أما السّلام فقد عرفتم كيف هو؛ صحابه پيامبر گفتند: اى رسولخدا! فرموده شديم تا در شب تار و روز روشن، صلوات بر شما را بسيار كنيم. (چه زيباست كه) محبوبترين صلوات ما بر شما به گونهاى باشد كه دوست مىداريد. فرمود: بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم صلوات فرستادى، و محمد و آل محمد را ببخشاى، همانگونه كه ابراهيم و آل ابراهيم را بخشودى، و بر محمد و آل محمد بركت و فزونى بخش، همانگونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم بركت و فزونى دادى، راستى را كه تو ستوده و والائى. اما كيفيت سلام را كه خود دانستيد.24
پينوشتها:
1 . كنزالعمال
/ 1 / 436 . 2 . همان، ص439 .
3 . همان/ 1 / 436 ، 447 و ج 2 / 179 . كنزالعمال/ 1 / 440 ، 449 و ج 2 / 181 . كنزالعمال/ 1 / 438 ، 448 - 449 ؛ سنن نسائى/ 3 /50 ؛ كتاب الصلاة، باب فضل صلوات بر پيامبر(ص)؛ فرائدالسمطين/ 1 /24 ؛ تاريخ بغداد/ 8 /281 .
4 . عبارت از صحيح مسلم است.
5 . صحيح مسلم/ 1 /306 ؛ كتابالصلاة، باب صلوات بر پيامبر؛ سنن ترمذى/2 /270 . سنننسائى/3 /50 . مسندطياسى/ 1 / 283 ، حديث 2122 ؛ رياضالصالحين/ 381 ؛ اسبابالتنزيل واحدى/ 250 ؛ درّالمنثور سيوطى/ 5 /218 ؛ تفسيرقرطبى/ 14 /294 .
6 . كنزالعمال/ 1 / 448 - 450 .
7 . عبارت از ابوداود است.
8 . سنن ابوداود/2 /77 ، حديث 1480 ؛ سنن ترمذى، كتاب دعا/ 13 /21 . مسند احمد/6 /18 ؛ سنن نسائى/3 /44 ؛ مستدرك حاكم/1/268 ؛ رياضالصالحين نبوى، ص382 .
9 . سنن ابنماجه/1 /140 ، 400 . 10 . همان.
11. كنزالعمال/1 /438 از طبرانى. همانند اين حديث را از ابنعباس نيز در/1 /438 مىبينيد. و نيز در تفسير درالمنثور/5 /218 ؛ ابنماجه، ص294 .
12. مسند احمد/1 /201 ؛ سنن ترمذى، كتاب دعا/13 /62 - 63 ؛ كنزالعمال/1 /437 ، از حسن كه ظاهراً اشتباه است. زيرا مؤلف خود گفته است: اين حديث را از احمد و ترمذى و نسائى و ابنحبان روايت كردهاند. لذا بايد از حسين(ع) باشد. همانند اين حديث را از عوفبن مالك و حسن و جابر و ابوهريره و قتاده نيز، در كنزالعمال/1 /436 - 438 و 453 مىيابيد. و نيز در تفسير الدرالمنثور/ 5 /218 ؛ و رياضالصالحين، ص 382 .
13. تفسير درالمنثور/5 /217 ؛ كنزالعمال/2 /176.
14. صحيح مسلم، كتاب الصلاة/1/305، حديث 67 ؛ سنن دارمى/1 /310 ؛ سنن ابوداود/1 /258 ، حديث 980 ؛ سنننسائى/3 /45 - 47 ؛ سنن ترمذى، كتاب تفسير، تفسير سوره احزاب/2 /95 ؛ موطأ مالك/1 /165 - 166 ؛ مسند احمد/5 /274 و ج 4 / 118 ؛ كنزالعمال/2 /182 ؛ تفسير قرطبى/4 /233 ؛ تفسير درالمنثور/5 /216 - 217 ؛ تفسير ابنكثير/3 /508 ؛ تفسير خازن/3 /477 ؛ مستدركالصحيحين/1/268 ؛ سنن بيهقى/2/378 .
15. صحيح بخارى، كتاب تفسير، تفسير سوره احزاب/3 /119 و كتاب دعوات/4 /72 ؛ سنن نسائى/3 /49 ؛ سنن ابنماجه/1 /292 ، حديث 902 ؛ مسند احمد/3 /47 ؛ تفسير درالمنثور/5 /217.
16.. تفسير طبرى، تفسير سوره احزاب/22 /31 ؛ تفسير درالمنثور/5 /216 .
17. سنن نسائى، كتاب سهو/3 /49 .
18. همان، ص48 ؛ مسند احمد/1 /162.
19. كنزالعمال/2 /176 ؛ تفسير درالمنثور/5 /216 .
20. صحيح بخارى، كتاب بدءالخلق/2 /159 - 160 و كتاب تفسير، تفسير سوره احزاب/3 /119 و كتاب الدعوات،4 /72 ؛ صحيح مسلم، كتاب صلاة/1/305 ، حديث 66 ؛ سنن ابوداود/1 /257 ، حديث 976 ؛ سنن دارمى/1 /309 ؛ سنن نسائى/3 /47 - 48 ؛ سنن ترمذى/2 /268 ؛ سنن ابنماجه، حديث 904 . مسند احمد/4 /241 - 244 ؛ تفسير طبرى/22 /31 ؛ تفسير قرطبى/14 /334 ؛ تفسير درالمنثور/5 /215 - 216 ؛ كنزالعمال/2 /180 ؛ تفسير ابنكثير/3 /507 .
21 . مسند احمد/5 /353 ؛ تفسير درّالمنثور/5 /218 ؛ كنزالعمال/1 /442 .
22. كنزالعمال/1 /442 .
23 . تفسير طبرى/2 /32 ؛ تفسير درالمنثور/5 /216 .
24 . كنزالعمال/2 /182 و ج 1 /43 .
منبع: مجموعه آثار علامه عسکري(ره)/4.
?پیامبر اکرم(ص) می فرمایند :«هبه الرجل لزوجته تزید فی عفتها» هدیه دادن مرد به همسرش عفت او را افزایش می دهد.
?(من لا یحضره الفقیه ج4 ص381)
?یکی از مواردی که باعث می شود عفت زن افزایش یابد هدیه دادن است.وقتی به همه روایات دراین زمینه نگاه می کنیم متوجه این مطلب می شویم که دین ما عوامل متعددی را برای افزایش عفت زوجین و به تبع زن، افزایش تحکیم بنیان خانواده، مطرح کرده است.یکی از این موارد هدیه دادن زوجین به یکدیگر است. وقتی مردی به همسرش هدیه ای می دهد در واقع آرامش و عشق را به او منتقل می کند. در واقع هر چه این محبت و عشق و صمیمیت میان زوجین زیاد شود زن و مرد آرامش بیشتری به هم منتقل می کنند و نتیجه اش این می شود که طرفین، فقط خانواده خود را مرکز آرامش و عشق و تخلیه نیازهای جنسی خویش می دانند فلذا این مساله باعث افزایش عفت می شود.یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش عفت می شود آراستگی زن و مرد برای یکدیگر (در حریم خانواده) است. که براساس روایات تاثیر مستقیم بر عفت زوجین دارد.
✅ sapp.ir/ghandab
? اي مردم! همانا اين روز، روزي است که در آن نيکوکاران پاداش ميگيرند و بدکاران زيان ميبينند و شباهت بسياري به روز رستاخيز دارد. پس با بيرونآمدن از خانههايتان به سوي مصلايتان، به ياد آن روزي افتيد که از گورهايتان به سوي پروردگارتان بيرون ميآييد و از ايستادن در مصلايتان، به ياد آن روزي افتيد که در پيشگاه پروردگارتان ميايستيد و از بازگشتن به سوي خانههايتان، آن روزي را ياد آوريد که به خانههاي خود در بهشت باز ميگرديد.
? اي بندگان خدا! کمترين چيزي که براي مردان و زنان روزهگير ميباشد، اين است که در روز آخر ماه رمضان فرشتهاي آنان را ندا ميدهد: بشارت بادا بر شما اي بندگان خدا! که خداوند گناهان گذشته شما را بخشود؛ پس مواظب باشيد که از اين پس چه ميکنيد
? تنبيهالخواطر: 2/157
? ofogh_howzah@
✨امـام علی(علیه السلام)می فرماید:
در هر حال با همسر خود مدارا و ملاطفت
و خوش رفتاری کن ؛ تا زندگے ات
بر تو گوارا باشـد.
?وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۱۱۰
harimemehr@
? پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: دوست داشتن على، عبادت است. خداوند، ايمان هيچ بنده اى را نمى پذيرد، مگر با ولايت على و بيزارى جستن ازدشمنان او
? إرشاد القلوب ص 209
????
harimemehr@
پیامبر اکرم (ص):
بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.
harimemehr@
?رهبرانقلاب: امیرالمؤمنین(علیهالسلام) از پیغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) سؤال میکنند که در ماه رمضان کدام عمل بافضیلتتر است؟
?️در جواب میفرمایند: «الورع عن محارم الله»اجتناب از گناهان و از محارم الهی، بر کارهای اثباتی و ایجابی مقدم است؛ جلوگیری از آلودگی و زنگار روح و دل است. ۱۳۸۶/۰۶/۲۳
Khamenei_ir@
اميرمؤمنان امام علی عليه السلام فرمودند:
? بهترين زنان شما پنج دسته اند.
گفتند:آن پنج دسته كدامند؟
حضرت فرمودند:
? زنان ساده و بى آلايش،
? زنان دل رحم و خوش خو،
? زنان همدل و همراه،
? زنى كه چون شوهرش به خشم آيد تا او را خشنود نسازد، خواب به چشمش نيايد،
? و زنى كه در نبود شوهرش از او دفاع كند.
✅ چنين زنى كارگزارى از كارگزاران خداوند است و كارگزار خدا هرگز خيانت نمى ورزد.
?کافی
????
harimemehr@
? خصوصیات فصل بهار
?فصل بهار روح زمان هاست.
اول این فصل ماه آزار(ماه رومی) است،در این ماه شب و روز پاکیزه و معطر است،زمین نرم می شود و غلبه بلغم از میان می رود و خون به هیجان می اید.
? غذای ماه آزار (تقریبافروردین) ما چه باید باشد؟
?امام رضا علیه السلام:در ماه اول بهار(ازار)بیشتر غذائی که مناسب است،عبارتست:ازخوراکی های لطیف از قبیل :گوشت، تخم مرغ نیم برشت،نوشیدن شربت امام رضا علیه السلام ،پس از انکه ان شربت را با اب خالص تعدیل نموده باشیم.
? پرهیزات بهاری
?امام رضا علیه السلام:در فصل بهار(به خصوص ماه آزار)باید از خوردن پیاز و سیر و ترشی پرهیز کرد.
?نکته:وجه مشترک این سه مورد جلوگیری از هیجان خون است،در حالی که در فصل بهار صلاح در هیجان بخشی خون جهت رشد ونمو بدن است.
? کارهای بایسته بهاری
?امام رضا علیه السلام:در فصل بهار(به خصوص ماه ازار)نوشیدن اشیاء مسهل(ملین و نرم کننده شکم)پسندیده است،رگ زدن و حجامت نیز مناسب است.
? نکته:اگر چه از طریق فصد و حجامت حجم خون کم می شود،ولی چون فصل بهار فصل خونسازی هست،دوباره خون تازه جایگزین ان خون می شود.
? خصوصیات ماه دوم بهار
?نیسان(ماه دوم رومی بهار)سی روز است،در این ماه روز بلند می شود،و مزاج فصل قوی می گردد(در تولید و هیجان خون)خون به تحرک در می اید،بادهای شرقی در این ماه می وزد،از غذاهای بریان شده استفاده می شود،و از انچه به سرکه عمل می آید و نیز گوشت های شکارمصرف می شود.
? کارهای بایسته اردیبهشت
?امام رضا علیه السلام:در ماه نیسان،امیزش جنسی و روغن مالی بدن در حمام نیکوست.و نوشیدن اب ناشتا مفید بوده،و بوئیدن گلها و عطریات طبیعی سودمند است.
? خصوصیات ماه سوم بهار
?ایار(ماه سوم رومی بهار)سی و یک روز است،در این ماه بادها صاف بوده،وان اخرین ماه بهار است.در ان از خوردن غذاهای شور و گوشت های غلیظ از قبیل:کله پاچه،گوشت گاو منع شده ونیز مصرف شیر مفید نیست.
? کارهای بایسته ماه خرداد
?امام رضا علیه السلام:در ماه ایار(خرداد)رفتن به حمام در صبح گاه مفید است،و قبل از غذا به کار گیری اعضای بدن در کارهای سخت پسندیده نیست.
? طب الرضا علیه السلام ص134
teb12414@
? بررسی “آداب خوابیدن “در طب اسلامی
1️⃣ مذمت زیاد خوابیدن
?پیامبرصل الله علیه وآله: زیاد خوابیدن ،باعث می شود انسان در روز قیامت فقیر و تهی دست باشد.
?امام صادق علیه السلام: خداوند سبحان،زیاد خوابیدن،این که زیاد بیکار باشد را دوست ندارد.
?امام صادق علیه السلام: زیاد خوابیدن،دین و دنیای انسان را از بین می برد.
?امام صادق علیه السلام: زیاد خوابیدن،سبب بیماری،فقرو ناراحتی می شود.
?امام علی علیه السلام: زیاد خوردن و زیاد خوابیدن،نفس انسان را فاسد و خراب می کنندوضرر به همراه خود می اورند.
?امام صادق علیه السلام: چهار چیز است که کم آنها هم زیاد است : 1. آتش 2. خوابیدن 3. بیماری 4. دشمنی
2️⃣ پرخوابی،معلول پر نوشی
?امام صادق علیه السلام: زیاد خوابیدن،معلول زیاد نوشیدن است و زیاد نوشیدن معلول زیاد خوردن است.
3️⃣ منظور از پرخوابی
?امام صادق علیه السلام: خواب زیاد یعنی خواب بدون بیداری کشیدن تا سحر.
?امام صادق علیه السلام: سه چیز باعث غضب خداوند می شود: 1.خوابیدن بدون بیداری کشیدن 2. خندیدن بدون تعجب 3. خوردن در حال سیری
4️⃣ منظور از بیداری کشیدن مطلوب
?تهجد و شب زنده داری،بیداری مطلوب بوده که خدای سبحان در این زمینه می فرماید:شب بیدارباش حتی اگر مقدار کمی باشد،به میزان نیمی از شب یا کمتر از آن و قرآن را با ترتیل بخوان.
✅ نکته:باید توجه داشت که خوابیدن بعد از سرخی مغرب مطلوب است و اما بیداری کشیدن بعد از نماز عشاء که متاسفانه در جامعه امروزی متداول است،مناسب نیست.
5️⃣ بیداری به از نماز عشاء
?پیامبرصل الله علیه وآله: بعد از نماز عشاء بیداری نیست،مگر برای دو نفر: 1.کسی که می خواهد نماز بخواند. 2.مسافر
?پیامبرصل الله علیه وآله: بیداری نیست مگر در سه چیز: 1. کسی که قران می خواند . 2. علم اموختن. 3. عروسی که به خانه شوهر می آورند.
6️⃣ خواب قیلوله
?شخصی عرب نزد پیامبرصل الله علیه واله آمد و عرض کرد:ای رسول خدا!حافظه ام بسیار قوی بود و الان فراموش کار شده ام.پیامبرصل الله علیه واله فرمودند:قبلا وسط روز می خوابیدی؟عرض کرد: بله!فرمودند:خواب قیلوله را رها کردی؟عرض کرد:بله!فرمودند:به همان خواب قیلوله برگردد.هنگامی که خواب قیلوله کرد حافظه اش به او برگشت و ذهنش قوی شد.
✅ نکته:منظور ازخواب قیلوله همان خواب وسط روز به خصوص خواب قبل از اذان ظهر است.
?پیامبرصل الله علیه وآله: وسط روز بخوابید،زیرا وسط روز شیطان خواب قیلوله ندارد.
?پیامبرصل الله علیه وآله: خوابیدن وسط روز،نعمت است.
teb12414@
? روغن مالی و ماساژ در روایات:
? امام صادق علیه السلام: وقتى روغن را به كف دست می ريزى بگو: بار خدايا؛ من زينت دنيا و آخرت از تو می طلبم، و از زشتی ها و خواری هاى دنيا و آخرت بتو پناه می برم.
? امام صادق علیه السلام:روغن پوست را نرم و عقل را زياد می كند و مجارى آب بدن را پاك می سازد و آلودگى تن را از بين می برد و رنگ پوست را روشن می کند.
? امام صادق علیه السلام: هر كس مسلمانى را روغن مالى كند خداوند او را به هر مويى در قيامت نورى بخشد.
? امام صادق علیه السلام: روغن بدحالى را از بين می برد.
? امام صادق علیه السلام: روغن بنفشه بهترين روغن ها است.
? پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله در وصيت خود به حضرت على علیه السلام فرمود: یا على؛ روغن زيتون بخور و آن را به خود بمال كه هر كس روغن زيتون بخورد و بر بدن بمالد شيطان تا چهل روز به او نزديك نخواهد شد.
? امام على علیه السلام: روغن بنفشه به خود بماليد كه در تابستان خنك و در زمستان گرم است.
? امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: برترى روغن بنفشه بر ديگر روغن ها مثل برترى اسلام است بر ديگر اديان.
? حضرت صادق علیه السلام: برترى بنفشه بر ديگر روغن ها مثل برترى من است بر سایر انسان ها يك روز در ميان روغن مالى كنيد و بطور طاق سرمه بكشيد.
? رسول الله صلی الله علیه و آله: زيتون بخوريد و روغن آن را به خود بماليد براستی كه زيتون از درخت مباركه است.
? امام صادق علیه السلام: زيتون بادها را طرد می كند و آب را زياد می گرداند. كسی كه می خواهد باد سر را از خود دور كند لازم است گاهی با روغن زیتون، حقنه ( شياف و يا تنقيه ) كند و بر بدن خود بمالد…
? امام رضا علیه السلام: هر کس می خواهد؛ سودا را بسوزاند فصد کند و نوره بمالد هر كس می خواهد؛ باد سرد را براندازد، با روغن زیتون حقنه کند و بدن را با آب گرم ماساژ دهد.
? امام رضا علیه السلام: در ماه نیسان، خوردن كباب و گوشتى كه با سركه به عمل بيايد و گوشت شكار مفيد است عمل مجامعت در اين ماه مناسب است، ماليدن (ماساژ) بدن در حمام بوسيله روغن نيكو است و آب ناشتا خوردن در اين ماه خوب نيست بوئيدن رياحين، گل ها و گیاهان خوشبو بسيار پسنديده است.
? امام رضا علیه السلام: اول روز به حمام رفتن و ماساژ بدن با روغن و آنچه با آن مناسبت دارد سودمند است، از شيرينى و خوردن ماهى تازه با ماست بايد دورى جست.
? امام رضا علیه السلام: تيغ را در محل حجامت بايد با مدارا و نرمى كشيد و قبل از زدن تيغ بهتر آن است كه با روغن محل را ماساژ دهند همچنين موقع فصد اين ملاحظات بايد به كار رود.
? امام رضا علیه السلام: حقنه كند و بر بدن خود روغن بمالد با حوله آب گرم تن خود را ماساژ دهد در آب گرمى كه داروهاى گرم در آن ريخته باشد زياد مكث كند.
?️?️ ماساژ با روغن های معطر؛
? امام رضا علیه السلام: بهترين درمان طبيعى و مفيد، ماساژ با روغن است، روغن شب بو و زيتون و گل سرخ مفيدترين مايعى است كه در ماساژ به كار می رود.
?️ ماساژ استخوان ها را تقویت می كند جريان خون را تسريع می نمايد در مورد تصلب شرائين و فشار خون بسيار مفيد است.
?️ ماساژ عمل تعريق را آسان می سازد و با ازدياد ترشح غدد بدن، سمومات را بيشتر خارج می كند. ماساژ اعصاب را از سكون و تحريك افراطى هر دو آسوده می كند، در بدن توليد حرارت می نمايد.
?️ماساژ روى شكم بهترين وسيله معالجه سوء هاضمه و بعضى از انواع اسهال ها است. معده و روده ها را نيرومند می كند عمل هضم را تسهيل می نمايد و امتلاء را برطرف مي سازد.
?️ ماساژ بايد در هواى آزاد و نسبتا گرم و در حالى كه بيمار كاملا استراحت كرده باشد انجام گيرد.
?️ ماساژ خصوصاً با آب گرم، بهترين وسيله اى است كه رگها را نرم و جريان خون را آسان می كند بنابراين براى كسانى كه به خشكى پوست و سختى عروق مبتلا هستند مفيدترين درمان است.
? حضرت رضا علیه السلام فرمود: خوب خوراكی است روغن زيتون؛ انسان را خوشبو می كند و بلغم را می برد و رنگ صورت را صفا می دهد و عصب را تقويت می نمايد و دردهای دائمی را از بين می برد و خشم و غضب را فرو می نشاند.
?️ حجامت خون را از رگهاى باريك روى تن می گيرد و به همين جهت براى جمع آورى خون حجامت عمل تكميد (ماساژ با آب گرم) كار را آسان می كند.
teb12414@
?اداب عیادت ?
?پیامبر صل الله علیه واله:کسی که به عیادت مریضی برود،به هر قدمی که بر می دارد در رفتن و برگشتن به منزل خود برای او هفتاد هزار هزار حسنه می باشد و از او هفتادهزار هزار گناه محو می شود و برای او هفتاد هزار هزار درجه ثبت می شود و خداوند هفتاد هزار هزار ملک را موکل او می گرداند که در قبر،او را عیادت کنند و برای او تا روز قیامت استغفار نمایند.
?پیامبرصل الله علیه واله:سه مریض عیادت ندارند:کسی که دمل،یا چشم درد،یا دندان درد داشته باشد.
?رسول خداصل الله علیه واله:از حقوق هر مسلمان بر مسلمان دیگر این است که هرگاه با او دیدار کند،بر او سلام کند،هرگاه مریض شود از او عیادت نماید و هرگاه از دنیا رفت،در تشییع جنازه اش شرکت کند.
?هدیه بردن
?امام صادق علیه السلام:برای مریض،هدیه ای از قبیل:سیب،به،گلابی،عطر ببرید،چون:ان المریض یستریح الی کل ما ادخل به علیه:مریض با هر چیزی که برایش برده می شود،ارامش خاطر پیدا می کند.
?کوتاه بودن زمان عیادت
?امام علی علیه السلام:از عیادت کنندگان،کسی بیشترین پاداش را از خداوند می برد که هرگاه به عیادت برادر خود می رود،نشستن را کوتاه کند،مگر انکه خود بیمار دوست داشته باشد و از او بخواهد.
?دلداری دادن بیمار
?پیامبرصل الله علیه واله:هرگاه بر بیمار وارد شدید،اندوه او را نسبت به زمان مرگ بر طرف سازید(و او را به اینده امیدوار کنید)این کار،گرچه چیزی چیزی را بر نمی گرداند(و مقدرات را عوض نمی کند)ولی موجب ارامش روح می گردد.
?سوال از حال مریض
?پیامبرصل الله علیه واله:همه عیادت بیمار به این است که یکی از شما دست خودش را بر او بگذارد و از او بپرسد که حالش چگونه است،چگونه صبح کردی و چگونه روزت را گذراندی و تحیت کامل شما به دست دادن به او است.
?دعا برای بیمار
?رسول خداصل الله علیه واله:بیماران را عیادت نمایید…و برای مریض دعا کنید.
?ان حضرت می فرماید:کسی که وارد بر مریضی می شود هفت مرتبه بگوید:اسال الله العظیم رب العظیم ان یشفیک.
?توقع بر پذیرائی نداشتن
?امام علی علیه السلام:پیامبرصل الله علیه واله از این که چیزی نزد بیمار خورده شود،در زماتی که عیادت کننده از او عیادت می کند نهی کرده است،چون این کار باعث می شود که پروردگار پاداش عیادتش را از بین ببرد.
?رعایت حال مریض
?رسول خداصل الله علیه واله:بیمار را اذیت نکنید و او را دلتنگ و غمگین نسازید.
?استجابت دعای بیمار
?امام صادق علیه السلام:سه گروه اند که دعای انان مستجاب می شود:زائر خانه خدا،مجاهد در راه او،و بیمار،بنابراین مواظب باشید که او را عصبانی و دلتنگ نکنید.
?منابع:الکافی ج3ص118
بحارالانوارج78ص224
کنزالفوائد ج1ص379 ?
teb12414@
? بررسی خواص درمانی ذکر
لاحول و لا قوت الا بالله العلی العظیم❤️
?پیامبر صل الله علیه و آله فرمودند:
ذکر لا حول ولا قوت الا بالله العلی العظیم شفا از “99″ بیماری است،که کمترین ان درمان افسردگی است.
?امام صادق علیه السلام فرمودند :
اگرذکر"ما شاالله لا حول و لا قوت الا بالله"70مرتبه” خوانده شود،"70نوع” بیماری را خدا از او دور میکند که آسان ترینش “خفه شدن"مخصوصا آن خفه شدن ناشی از جن زدگی است.
?امام صادق علیه السلام فرمودند :
زمانی که نماز مغرب و صبح را به جا اوردی، 7مرتبه بگو بسم الله الرحمن الرحیم لاحول و لا قوت الا بالله العلی العظیم،زیرا کسی که چنین بگوید دچار جذام،پیسی،دیوانگی،و70نوع از انواع بیماری ها نمی شود.
?امام صادق علیه السلام فرمودند :
کسی که 7مرتبه"بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوت الا بالله العلی العظیم “بعد از نماز صبح و مغرب بگوید خداوند 70 نوع بیماری از او دفع میکند که کمترین انها باد متحرک در بدن،پیسی،جذام است،و اگرانسان بدبختی باشد جزء انسان های خوشبخت قرار می گیرد.
?رسول الله صل الله علیه واله فرمودند :
ذکر لاحول و لاقوت الا بالله دواء هر بیماریست،اسانترین انها افسردگی است.
?پیامبرصل الله علیه واله فرمودند :
آیا دعایی به شما تعلیم ندهم تا فقر و بیماری را برطرف نماید؟گفتند:بله یا رسول الله،فرمود:بگو:لاحول و لا قوت الا بالله العلی العظیم،توکلت علی الحی الذی لا یموت والحمدلله الذی لم یتخذ صاحبت ولا ولدا ولم یکن له شریک فی الملک ولم یکن له ولی فی الذل و کبره تکبیرا.ان شخص این چنین عمل کرد و فقر و بیماریش برطرف شد.
? امام صادق علیه السلام فرمودند :
حضرت آدم علیه السلام از دلشوره گی و حدیث نفس به خدا شکایت برد،خدای متعال فرمود:زیاد ذکر لاحول و لا قوت الا بالله بگو.
?روایت:این ذکر شریف گنجی از گنج های بهشت است.
?روایت:زمانی که عصبانیت بر تو غلبه کرد،پس بگو:لاحول ولا قوت الا بالله العلی العظیم.
?امام صادق علیه السلام فرمودند :
هنگامی که شیطان کسی را وسوسه می کند من سفارش به ذکر “لاحول ولا قوت الا بالله العلی العظیم” میکنم .
?روایت:ملائکه حاملان عرش با ذکر “لا حول ولا قوت الا بالله العلی العظیم"قدرت برحمل عرش الهی را می یابند.
?روایت:قرائت 100مرتبه"بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول ولا قوت الا بالله العلی العظیم"بعد از نماز صبح به اسم اعظم الهی نزدیکتر است ازسیاهی چشم به سفیدی چشم.
?روایت:با دست بر موضع درد نهاده و بگو:بسم الله و بالله محمد رسول الله لاحول ولا قوت الا بالله اللهم امسح عنی ما اجد و سه مرتبه بر موضع درد دست نهاده و این ذکر را بگو.
? منابع:دراست فی طب الرسول المصطفی ج2 ص110
الکافی ج3ص472
المحاسن ج1ص21
teb12414@
☀️ مولا امیرالمومنین علی(علیه السلام):
? بپرهیزید كه عمر خود را براى چيزى هدردهيد كه برايتان[خیری]باقى نمى ماند؛زيرا عمرهاى ازدست رفته برنمى گردد.
?غررالحكم، ح ۲۶۱۸
https://t.me/faranou
كسى كه كمتر اعتماد كند، به سلامت ماند؛ كسى كه زياد اعتماد كند پشيمان شود
https://t.me/faranou
✔️امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرمودند:
??کسی که شش خصلت داشته باشد همه درهای بهشت بر رویش گشوده است و تمام درهای جهنم بر رویش بسته است:
1- خدا را بشناسد و اطاعتش نماید.
2- شیطان را بشناسد و مخالفتش کند.
3- راه حق و اهلش را بشناسد و به دنبالش برود.
4- باطل و اهل آن را بشناسد و ترکشان گوید.
5- دنیای حرام را بشناسد و رهایش سازد.
6- آخرت را بشناسد و طلبش کند.
?نصایح، ص ۲۴۸
??اهمیت و فضیلت بسیار بالای نماز جمعه پيامبر صلي الله عليه و آله: آيا شما را از اهل بهشت آگاه نسازم؟ [اهل بهشت] كسى است كه گرما و سرماى شديد و گِل و لاى، او را از شركت در نماز جمعه باز ندارد.
كنز العمّال، ح 21085.
پيامبر صلي الله عليه و آله : هر كس از سَرِ ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى به نماز جمعه برود ، اعمال خود را از سرگيرد [يعنى تمام گناهانش آمرزيده شده است] .
كتاب من لايحضره الفقيه ، ج 1 ، ص 427
Howzehir@
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
? عبادت همراه با لقمۀ حرام همچون ساختمانی است که بر ماسه بنا شده باشد.
Howzehir@