?فإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ?
بسم الله الرحمن الرحیم
?ومَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿۱۴۴﴾
سوره مبارکه آل عمران
?و محمد جز فرستاده اى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند نيست آيا اگر او «بميرد يا كشته شود» از عقيده خود برمى گرديد و هر كس از عقيده خود بازگردد هرگز هيچ زيانى به خدا نمى رساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مى دهد
?در «ظاهر» آيه مبارکه میفرماید:
پیامبر يا به مرگ طبیعی از دنیا میرود يا اینکه به شهادت ميرسدند.
❌اما این طرز ترجمه آيه اشتباه هست و هیچ شكي نيست.
☑️ما اثبات میکنیم لفظ ( أو) در جمله به معني “يا” نيست
✅به معني “بل (بلکه)” هست
?دو مثال قرآنی
1⃣مثال اول از قرآن کریم
?وأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ (سوره مبارکه الصافات آیه 147)
❌ترجمه غلط اين است :
و او را به سوي صد هزار نفر يا بيشتر فرستاديم
?طبري مفسر مشهور اهل سنت ميگوید:
?«أَوْ يَزِيدُونَ» به معني «بل يزيدون» هست.يعني بلكه بيشتر.
چون محال است خداوند شك كند.«اين از اضراب هست»
?تفسیر طبری تفسیر سوره صافات
✍ دیدیم که طبری گفت از اضراب است
❓اضراب چیست?
?اضراب در علم نحو:
مثال :
?جلَسَ عَلیٌ بَلْ مُحمَّد?
✳️ با کلمه <بَلْ> کاملا حکم قسمت اول برمیگردد یعنی اول میگوییم علی نشست، با بل اضرابی میگوییم خیر،محمد نشست .و حکم جمله اول را بطور کامل نقض میکنیم.
?علامه مجلسی نیز میگوید:
?معني «او يزيدون» «بل يزيدون» هست ، يعني بلكه بيشتر.
?بحار الأنوار جلد 26 صفحه 71
⭕️اين دقيقا همانند ايه شهادت حضرت محمد هست.⭕️
2⃣مثال دوم قرآنی
?فكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى (سوره مبارکه النجم آیه 9)
❌ترجمه غلط اين است :
تا [فاصله اش] به قدر [طول] دو [انتهاى] كمان « يا » نزديكتر شد.
⁉️اما ببينيم امام صادق عليه السلام «أو ادنى» را چگونه ترجمه و تفسير كرده اند:
✳️«قوسين أو ادني» ؛در اينجا «أو ادني» به معني يا نزديكتر نيست؛به معني بلكه نزديكتر است.
يعني قطعا نزديكتر.
?بحار الأنوار ج5 ص236
☑️سند روايت فوق از لحاظ مبناي رجالي كاملا صحيح است
?پس طبق مثال قرآن، کلام امام صادق (علیه السلام)،علامه مجلسی و مفسر بزرگ اهل سنت:
«أفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ, »یعنی «أفَإِنْ مَاتَ بَلْ قُتِلَ»
⭕️يعني پيامبر اكرم یقینا كشته ميشوند⭕️
masaf@
❇️ تدبر در قرآن ❇️
⭕️ دوست دختر نگیرید ?
سوره ۵: المائدة - جزء ۶
«الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ ◀️ ولاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ ▶️ ومَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» ﴿۵﴾
?ترجمه: امروز چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده و ( همچنین ) طعام اهل کتاب، برای شما حلال است و طعام شما برای آنها حلال و ( نیز ) آنان پاکدامن از مسلمانان، و آنان پاکدامن از اهل کتاب، حلالند هنگامی که مهر آنها را بپردازید و پاکدامن باشید نه زناکار، ◀️ و نه دوست پنهانی و نامشروع گیرید.▶️ و کسی که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه می گردد و در سرای دیگر، از زیانکاران خواهد بود ﴿۵﴾
⭕️ دوست پسر نگیرید ?
سوره ۴: النساء - جزء ۵
«وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلًا أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ ◀️ ولاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ ▶️ …» ﴿۲۵﴾
?ترجمه: و آنها که توانایی ازدواج با زنان ( آزاد ) پاکدامن باایمان را ندارند، می توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند- خدا به ایمان شما آگاه تر است و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، ◀️ و نه دوست پنهانی بگیرند. ▶️… ﴿۲۵﴾
✅ masaf_ofogh@
?حَتَّىٰ إِذَا جاءَ أَحَدَهُمُ الموْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ*
??(آنها همچنان به راه غلط خود ادامه میدهند) تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرارسد،میگوید:پروردگار من! مرا بازگردانید!
شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم! (به او خطاب شود که) هرگز نخواهد شد،
?سوره مومنون آیات ﴿99﴾_﴿100﴾
Eitaa.com/Hadith_negasht
??????
دیدی بعضیها با اطمینانِ خاطر میگن:
? “فلان کار رو بکن، اگه گناه داشت، گناهش با من".
قرآن کریم میفرماید:
❌ این آدمها دروغگو هستند? “إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ”
❌ با طناب پوسیده اینها تو چاه نرید.
❌ هر کس مسئولِ گناهانِ خودش هست.
❌ تحت هیچ شرایطی نمیتونید گناهانتون رو گردن دیگران بندازید.
?️?️
وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا اتَّبِعُوا سَبِيلَنَا وَ لْنَحْمِلْ خَطَايَاكُمْ وَ مَا هُم بِحَامِلِينَ مِنْ خَطَايَاهُم مِّن شَيْءٍ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (عنکبوت/۱۲)
? کافران به مؤمنان گفتند: «شما از راه ما پیروی کنید، و اگر گناهی دارد، ما گناهانتان را بر عهده خواهیم گرفت».
? آنان هرگز چیزی از گناهانِ اینها را بر دوش نخواهند گرفت. آنان به یقین دروغگو هستند!
بخاطر همینه که خدا با تاکیدِ فراوان، ۵ مرتبه در قرآنش فرموده:?️
?وَ لاٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْریٰ?
?هیچکس بارِ گناهِ شخص دیگری رو به دوش نمیکشه.
البته، در آیه بعدی میفرماید:
حواستون به این نکته هم باشه:
? درسته که کسی بار گناهِ دیگران رو به دوش نمیکشه، امّا اگر شما کسی رو منحرف کردید، اغفال کردید، و به گناه کشیدید، شما هم در گناهِ او شریک هستید.
وَ لَیَحْمِلُنَّ أَثْقٰالَهُمْ وَ أَثْقٰالاً مَعَ أَثْقٰالِهِمْ وَ لَیُسْئَلُنَّ یَوْمَ الْقِیٰامَةِ عَمّٰا کٰانُوا یَفْتَرُونَ (عنکبوت/۱۳)
? بی شک آنها، هم بارِ سنگینِ گناهان خودشان، و هم بارهای سنگین دیگر را، با بار خود بر دوش خواهند کشید.
?روزی معاویه وارد مکه شد.
به او خبر دادند که ابن عباس، کرسی تدریس برپا کرده و تفسیر قرآن را برای مردم می گوید.
معاویه در پاسخ به این خبر گفت که عیبی ندارد.
ابن عباس، پسر عموی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است.
از بنی هاشم است و قرآن در میان آنها نازل شده است.
اگر اینها تفسیر قرآن نگویند، پس چه کسی این کار را انجام بدهد؟
شخصی دیگر که در جلسه حاضر بود خبر داد ای معاویه، کرسی تفسیر قرآن ابن عباس بهانه است.
او به این بهانه، فضائل علی بن ابی طالب (علیه السلام) را برای مردم بازگو می کند.
معاویه چنان برافروخت که از جا برخاست و با چهره ای درهم کشیده فریاد زد خودم امروز بر این مجلس وارد می شوم و بساط این محفل را به هم زده و ریشه این گونه نشست ها را بر می چینم.
?معاویه با خشم و غضب وارد مجلس ابن عباس شد.
ابن عباس فرمود کجای قرآن را بخوانم که حرفی از علی بن ابی طالب (علیه السلام) در آن نباشد؟
معاویه گفت این آیه را بخوان:
«إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا»
«آنگاه كه زمين به لرزش شديد خود لرزانيده شود»
ابن عباس گفت ای معاویه، همین آیه هم در فضل و منقبت علی بن ابی طالب (علیه السلام) است.
?معاویه گفت علی (علیه السلام) چه ارتباطی با این آیه دارد؟
ابن عباس گفت نشنیدی بعد از رسول خدا، یک سال نگذشته بود که زلزله ای در مدینه آمد و همه مردم از شدت ترس و وحشت از خانه ها در آمدند و دیدند که علی بن ابی طالب (علیه السلام) وارد شد و در بین مردم قرار گرفت و پای مبارک را بر زمین کوبید و این آیه را خواند:
«إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا»
و فرمود ابوتراب بر تو امر می کند که آرام باش.
همه شاهد بودند زمینی که در زیر پای همه مردم می لرزید، به امر عالی علوی در زیر پای مولی الموحدین آرام گرفت.
ندیدم از آن پس کسی این آیه را بخواند و شرح و تفسیرش را علی بن ابی طالب (علیه السلام) نداند.
معاویه که از غضب در خود می پیچید، رو کرد به ابن عباس و گفت پس راحت بگو تا قرآن باشد، علی بن ابی طالب نیز هست.
? منابع:
۱. بحار الانوار، جلد ۴۴، صفحه ۱۲۵
۲. منهاج الولایة، علی قرنی گلپایگانی
۳. سوره زلزله، آیه ۱
http://eitaa.com/joinchat/4013096962Cec30dd4d5a