« تربیت عاطفی : وظایف پدر در دو هفته ی اول تولد نوزادتربیت عاطفی: احترام به نوزاد »

?    آرزوی کودک دیدن مادر و اطمینان‌از سلامت اوست؛ کودک میخواهد مادر، او را بغل کند و ببوسد تا اطمینان پیدا کند که هنوز مورد علاقه و توجه مادر است.

فرزندان بزرگتر از سه سال، معمولا از داشتن همبازی و پیدا کردن خواهر یا برادر کوچکتر خوشحال می شوند ولی اطفال کوچکتر از سه سال ممکن است نوزاد را با آغوش باز نپذیرند و نسبت به او حسادت داشته باشند؛ که برای تعدیل این حس، روش هایی وجود دارد
?    قبل از رفتن به بیمارستان جهت زایمان، مادر باید اتاق و تخت نوزاد را آماده کند تا کودک با آن انس بگیرد.

وقتی مادر و نوزاد به خانه آمدند، مادر می تواند انجام دادن بعضی از کارهای نوزاد را به کودک بسپارد؛ واگذاری مسئولیت به او تا اندازه ی زیادی از حسادتش می کاهد.

 پس از مدتی کودک می تواند کمک به مادر را به شکل دیگری، مثل تعلیم دادن به نوزاد ادامه دهد، به این وسیله در او اعتماد یه نفس و احساس رشد به وجود می آید.
?    مادر باید با کودک خود صحبت کند و او را تشویق کند تا احساسات منفی خود را نسبت به نوزاد بیان کند؛ و اکر بی علاقگی خود را اظهار کرد، او را سرزنش نکند.

باید علت این بی علاقگی را برای او توضیح دهد و احساس منفی او را تعدیل کند تا به تدریج به دوستی تبدیل شود؛ برای این منظور فرصت کافی به او بدهد تا برای پذیرش نوزاد جدید آمادگی پیدا کند.
?    بایستی در حضور نوزاد به کودک بزرگتر نیز توجه و رسیدگی کرد. دوستان و آشنایان، معمولا با هدایای زیادی به ملاقات نوزاد می آیند و به قدری از او تعریف میکنند که حسادت کودک بزرگتر تحریک می شود.

برای رفع این حساسیت، بهتر است که همراه هدیه نوزاد، برای کودک بزرگتر نیز هدیه ای تهیه شود؛ اگر ملاقات کنندگان به این نکته توجه نمی کنند، والدین باید چند هدیه بسته بندی شده برای این منظور آماده داشته باشند.


?    معمولا مادر به علت رسیدگی به نوزاد، وقت کمتری برای توجه به فرزند بزرگتر اختصاص می دهد و این امر احساس کمبودی در کودک بزرگتر به وجود می آورد؛ برای جبران این کمبود، بهتر است تا مدتی پدر وقت بیشتری به فرزند بزرگتر بدهد و جای خالی مادر را با محبت های خود پر کند.

والدین باید در هر فرصتی و با هر وسیله ای توجه خود را به فرزند بزرگ تر نشان دهند؛ مثلا هنگامی که مادر به نوزاد شیر می دهد، پدر می تواند فرزند بزرگ تر قصه بگوید و هنگامی که نوزاد خوابید مادر با او بازی کند و با زبان و رفتار خود، او را بانشاط و خشنود نگاه دارند.

?    آمادگی برای زایمان و مراقبت از نوزاد، ویلیام سیرز، ص ۱۱۴_۱۱۶
ghandab@

کلیدواژه ها: تربیت عاطفی, نوزاد

موضوعات: خانواده
   دوشنبه 2 تیر 1399
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: **ساریه** [عضو] 
5 stars

بسیارعالی

باغ حرم تو گلشن رضوان است
قم، جلوه ای از تجلی ایمان است
بین حرم تو و امام هشتم
بین الحرمین کشور ایران است

میلاد حضرت معصومه (ص) و روز
دختر بر همه‌ی زنان و دختران مبارک

1399/04/03 @ 00:56


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
حدیث
دوست قرآنی" href="http:/doostqurani.ir/">دوست قرآنی
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
اوقات شرعی




آمار
  • امروز: 350
  • دیروز: 622
  • 7 روز قبل: 2037
  • 1 ماه قبل: 8431
  • کل بازدیدها: 197037
موس
موتور جستجوی امین