« چاقوی طلااربعین؛ خیمه جهانی اباعبدالله »

? مدیریت خانه با کیست؟ مدیریت حقوقی با مرد است و مدیریت عاطفی با زن

? مدیریت داخل خانه با زن است و مدیریت کلان با مرد است

? دشمن دارد یک جریان سوءتدبیر را در خانواده تزریق می‌کند، آن‌هم اینکه جای نقش زن و مرد را عوض می‌کند، یا اینکه نقش‌ها را مساوی اعلام می‌کند! لذا مدیریت خانه معلوم نیست دستِ کیست؟

? براساس تفاوت‌هایی که بین زن و مرد وجود دارد (که در علوم شناختی و روانشناسی و… آمده است) طبیعتاً باید نقش‌های متفاوتی برای آنها قائل باشیم، اما بعضی‌ها اصلاً نمی‌‌خواهند تفاوت مرد و زن را قبول کنند!

? «تالکوت پارسونز» که چهرۀ برجسته‌ای در جامعه‌شناسی است، این الگو را که کسب درآمد و رهبریِ خانواده بعهدۀ مرد باشد و وظائف خانه‌داری و کدبانو گری بعهدۀ زن باشد را بهترین الگو دانسته است. همچنین برخی اندیشمندان غربی می‌گویند: در هر نظام و سازمانِ انسانی می‌باید سلسله مراتب وجود داشته باشد و این سلسله مراتب در خانواده ضروری بوده، می‌بایست فردی از اعضای خانواده در نقش اول باشد و خانواده را مدیریت کند. 

? مدیریت خانه با کیست؟ به‌طور خلاصه می‌توان گفت: مدیریت حقوقی (مدیریتی که جنبۀ پشتیبانی و جنبۀ سرپرستی و هدایت کلی دارد) با مرد است. اما مدیریت عاطفی، با زن است.

? «حرف آخر را در خانه، چه کسی باید بزند؟» آنجایی که پای دل در میان است مامان، آنجایی که پای مدیریت حقوقی در میان است بابا. چه کسی باید دلش در خانه رعایت بشود؟ زن! لذا باید به بچه‌ها گفت «مواظب باش دل مادرت را نشکنی!» و اینکه «مواظب باش غرور بابایت را نشکنی!»

? مرد برایش این مهم است که همسرش از او اطاعت کند، زن هم برایش این مهم است که شوهرش به او علاقه داشته باشد؛ اگر این علاقه نباشد، دلش می‌شکند. باید این تفاوت‌ها را ببینیم!

? هم خانم باید مدیریت کند و نقش‌های مدیریتی خودش را بشناسد، هم آقا. مدیریت کلان خانواده با مرد است و این چیزی است که روانشناس‌ها هم گفته‌اند. مدیریت خُرد(مدیریت در محیط خانه) با زن است؛ در دائرۀ داخلی خانه، بالاترین مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها به عهدۀ خانم است.

? در داخل خانه، یکی از کارهایی که انجام می‌شود «تربیت انسان» است و این کار به‌قدری مهم و باارزش است که اگر مرد، صد سال هم زحمت بکشد، به شرفِ کار زن در این زمینه نمی‌رسد.

?استاد پناهیان

? @ghandab


موضوعات: خانواده
   چهارشنبه 17 مهر 1398


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
حدیث
دوست قرآنی" href="http:/doostqurani.ir/">دوست قرآنی
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
اوقات شرعی




آمار
  • امروز: 539
  • دیروز: 560
  • 7 روز قبل: 1842
  • 1 ماه قبل: 7999
  • کل بازدیدها: 196415
موس
موتور جستجوی امین